"På Fortum beklagar man att elen stängdes av. - Det är tråkigt att det blev så. Vi hade ingen aning om att det rörde sig om ett gemensamhetsutrymme på en demensavdelning."DN Stockholm 121208
Bild lånad från DN. Avbrottet några dagar tidigare.
Jag gillar verkligen vår offentliga välfärd. Vill att den ska fungera. Vill att folk som jobbar inom vården ska kunna ta sig fram till sina arbetsplatser, att ambulanserna ska ha farbara vägar och att samhällets insatser vid en kris i första hand ska rikta in sig på att hjälpa dem som inte kan hjälpa sig själva.
Men jag har en gnagande misstanke om att det inte förhåller sig så. En av anledningarna till varför ett större elavbrott skulle utlösa en omfattande kris är just den brist på överblick och beredskapsorganisation som råder inom området vård och omsorg.
DN skriver idag (ännu ej på nätet) om hur elen plötsligt försvann på gemensamhetsavdelningen på ett demensboende i Blackeberg. Matsalen stod utan el i ett dygn, utan att Fortum i förväg talat om att så skulle ske. "Det konstanta mörkret riskerade att göra att göra de dementa oroliga," skriver DN. Enhetschefen tycker att Fortum borde ha vetat om att det rörde sig om ett demensboende. Men det gjorde inte Fortum. Trots att inblandade parter har haft fem år på sig att informera varandra.
"Orsaken till att äldreboendet inte fick någon förvarning berodde på att elnätsbolaget inte hade någon kontaktperson till lokalen och att Fortum har nya elmätare som kan slå av strömmen från distans" Att det tog lång tid att få tillbaka elen berodde på det extrema vädret och och ett systemfel.
Hur många äldreboenden, gruppbostäder, vårdcentraler och korttidsboenden tror ni att vi har i Stockholm som har bytt ägare och kontaktpersoner under de senaste fem åren? Typ - alla. Privatiseringen har varit omfattande. Dessutom bor många vård- och omsorgstagare i vanliga lägenheter kopplade till olika enheter, s.k satellitboende.
När vi får ett omfattande elavbrott i Stockholm som inte låter sig fixas på fyra timmar - då blir det tufft att vara den personal som ensam står kvar där i mörkret med ett gäng oroliga boende.
Eon brukar ha ett kort avbrott för underhåll varje vår hemmahemma och för några år sedan glömde de att annonsera om det och far hade ägg i en äggkläckare så han ringde efter en stund och frågade om felet. De tyckte inte att det var så väldigt bråttom tills han berättade att kommunens vattenverk går på samma ledning, de hade glömt den lilla detaljen.
SvaraRaderaDen ursprungliga elleverantören Forskraft som ägdes av baroniet Adelsvärd hade en bättre servicenivå, de som svarade i telefon var medelålders linjearbetare med dålig rygg eller linjearbetare nära pensionen som hade byggt hela nätet och åkt på alla vägar i bygden. Man kunde ringa in fel typ "Det har stannat här och i grusgropen men lyser hos Kacke" Och få svaret "då har nog transformatorsäkringen gått i grusgropen under åskvädret så vi skickar bilen vidare dit, du har nog ström om en halvtimme". Efter försäljning och sammanslagning med storbolag vart svaret från felanmälan "Åtvidaberg? Var ligger det?"
Till stor del förstår jag det, det var ett skifte från enkel billig utrustning i elnätet med större servicebehov och billig lokal arbetskraft till linjebyggnad med dyrare och pålitligare utrustning och dyr arbetskraft som anlitas så lite som möjligt. Förr gick elnätet sönder oftare och reparerades oftare, nu håller det bättre men tar längre tid att reparera och det är svårare att klara geografiskt omfattande skador så stormtåligheten måste fixas med ännu mer dyra investeringar i markkabel osv.
Den sämre servicen hör ihop med bortrationaliseringen av lågbetalda jobb för att i stället få högbetalda eller inga alls.
I vilket fall så behöver man inte vara speciellt orolig för elnätet, det går utmärkt att driva elnät på tekniknivån vi hade för tre generationer sedan med porslinsisolatorer och elektromekaniska linjeskydd.