fredag 26 oktober 2012

Let it rain



" Melancholy and creativity go together like ebony and ivory on a piano. Let’s embrace Swedish melancholy. Embracing rain is a good start." 
                         reklamtext och bild från Regnjackeföretaget Stutterheims hemsida 




Det är lite komiskt att när företag väl börjar tillverka kläder i Borås igen, så är det regnjackor som ser ut som om din farfar hade ägt den - men om du ser regnjackan i verkligheten så sitter den förmodligen på en en välbetald reklamkille i City.  Hösten 2012 har varit osedvanligt regnig. Folk har fått god användning för sina regnkläder. Och kommer så även framöver - för, som det kommer att regna under kommande höstar!
"Eftersom temperaturen stiger framförallt under vintern tros en stor del av nederbörden komma som regn istället för snö. Detta medför att antal dygn med snötäcke kommer att minska med ca 50 % ca 100 dygn i jämförelse med normalperioden. Utvecklingen för både inlandet och fjällen ser lika ut i detta fall. Perioden med snötäcke beräknas i genomsnitt bli drygt 30 dygn kortare till år 2010 och drygt 100 dagar kortare för A2 till år 2100 för både inlandet och fjällen "
                        Rapport från Länsstyrelsen Jämtland "Anpassning till ett förändrat klimat" 

SMHI åskådliggör utvecklingen på ett snyggt sätt:

Länk till scenario för temperatursökningar i Sverige

länk till scenario för nederbördsökningar i Sverige

"Slåss vi med naturens krafter eller bara med våra inre demoner?" som Stutterheim frågar i reklamen.  Time will tell.  Men det räcker nog inte med en schysst regnjacka. Vi behöver en ark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)