lördag 21 december 2013

Baby, it´s cold out there


"For Frosty, the Snowman, had to hurry on his way, but he waved goodbye, sayin' "Don't cry, I'll be back again some day."

Snölandskap, vykort från 50-talet

Sammanbitet monterar mina grannar sina takboxar, fyller dem med skidor och beger sig till fjällen över julen. För att få snö, säger de och ler mot mig som om de vunnit något och jag har förlorat. Jag tänker att när julen närmar sig och den verkar bli grön och regnig för de flesta av oss får vi som köper oss lugna ett extra ångestpåslag. Tänk om just köpet av lillens surfplatta är den som bidrar till slasket? 

Och enligt SMHI:s klimatprognoser kommer fler och fler av oss i framtiden kommer få just gröna jular - även de som tänker tillbringa julen i fjällen. Därför spår jag härmed att Snö kommer bli vår nya Gud. En snögubbe, glad och kall och trind kommer vara vad vi tillber år 2030. The Holy Church of Snow and Cold Winter - vem grundar den först? 

God jul på er allihop. Minns du din barndoms "Winter Wonderland"? 
Så kallt det var. 
Så vi frös. 
Så härligt, självklart vi tog det. 

Hej Gud!

5 kommentarer:

  1. Lär nog dröja innan snögubben blir gud, i alla fall så länge vi har mammon som översteprofet.
    Rejäl vinter är dock underbart, i alla fall jämfört med gråslask.

    SvaraRadera
  2. I väntan på nästa 'svagår' (som 1867 hette i mina hemtrakter) önskar jag bloggaren samt alla andra en riktigt lugn, fin och fridefull jul :)

    SvaraRadera
  3. Kaotiskt klimat ger frihet från snöskottning i jul just i år och här. Isstormen hemsökte Stockholm på 20-talet om jag minns rätt. Då bröts en del el och telefon nu finns ingen sådan i våra korta väderprognoser.
    När jag var barn i norra Värmland var det alltid gott om snö på vintern. För barn är snö oftast mycket kul, fast kanske datorer helt tagit över den kalla snön snart. Mina barn och mitt barnbarn gillar dem precis som jag. Kanske är vi mer mentalt beroende av datorer än snö. Ljusare tider för varje dag och snart kommer våren.

    God jul Maria och alla andra här!


    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  4. Även om snön blir mer sällsynt tror jag inte att internet kommer att dominera barnbarnbarnens tid. Jag tror mer på "kura skymning" och berättelsens återkomst.

    SvaraRadera
  5. Hörde igår att mitt barnbarn fick åka pulka istället för vagn i den högst tillfälliga snön i Jönköping strax före jul. I flera dagar efteråt försökte han få byta vagnen mot pulkan trots att hans pappa försökte förklara att snön smält bort.

    Alla apparater som låter eller åtminstone blinkar är av högsta intresse just nu men att bära skräp till soppåsen är också kul fast test av gränser hos alla vuxna är nog största sysselsättning. Jag lovar att berätta mycket för honom nästa år och kanske testa lite elavbrott.

    Hörde nyss att intresset för facebook bland tonåringar avtagit och det var inte många månader sedan jag erfor att körkort eller bilinnehav minskar bland 20-åringar. Internet blir säkert något som sjunker ner i bakgrunden och nyttjas av våra maskiner. En förutsägelse för nästa år jag såg igår var att vi mer kommer att tala med våra maskiner och att de talar till oss. En fråga om något kan då besvaras direkt från minne eller sensorer eller efter sökning på internet. Kanske tappar en del intresset att läsa själv snart? Minns än när jag för något år sedan frågade en splitter ny mobil "Vad är klockan?" svaret blev "Jag vet inte vilken tidszon som gäller för 222:an" 222:an är en motorväg som vi åkte på.

    Välskrivning tar inte mycket tid längre i skolan och det var länge sedan katekesen var viktig. En vänlig robot som kan berätta spännande för barn borde kunna bli årets julklapp inom kort. Själv ser jag mer fram mot autonoma bilar. Internet kommer säkert att sjunka bort i bakgrunden på samma sätt som få vet hur gatljus tänds och släcks nu när gasljusen blivit sällsynta.

    Vänilga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)