torsdag 13 juni 2013

Inför vår Herre är vi alla smålänningar - (och centerpartister)


Jag funderar en del över begreppet "kärnväljare".

2010 genomförde SCB en större undersökning runt kärnväljarna - och presenterade resultatet i Almedalen. Av den framgår att jag kan vara kärnväljare i antingen Moderaterna, Folkpartiet, Miljöpartiet, Kristdemokraterna eller Sverigedemokraterna. Det känns ju tryggt. 

Men nästa år, precis innan valet 2014, fyller jag 50 år - och trillar över i ett helt nytt väljarsegment. Jag måste förbereda mig på det. Jag skulle vilja hinna anpassa mig. Flyttar vi dessutom ut på landsbygden verkar det som om jag helt trillar ur Miljöpartiet och Folkpartiets kärntrupper. 

Fast kanske löser det sig med tiden. Blir jag bara tillräckligt gammal blir jag väl centerpartist. 

Någon som kallar sig för "fula gubben" gjorde följande underhållande kärnväljaranalys 2008.

Säkert kommer SCB med en ny kärnväljarbeskrivning till Almedalen 2014. Kommer du tillhöra någon av grupperna - eller vara mer perifer? 


5 kommentarer:

  1. Det var en omfattande undersökning, men den har brister. 15-79 år betyder att man inte bryr sig om yngre som 2014 inte har rösträtt. Påminner lite om barackbyggande för dagis för det kostar mindre idag och när det måste rivas om några år har någon annan ansvar. Många äldre röstar inte men troligen är det några hundratusen och kanske röstar de inte helt som genomsnittet. Läste hastigt bilderna men såg inget om klimatproblemen eller peak oil?

    Själv har jag alltid röstat på det jag anser bäst vid valet. Född i urskogarna i norra Värmland men bott större delen av livet i 08. Verkar förbli 08. Just nu renoverar vi köket. Till min förvåning hade den två räls under sig murade på golvet och in i mur bredvid skorstenen. Har fått stå där sedan köpet 76 som reserv. Tycker modern kakelugn och grillar kan duga ganska länge utan el. Vatten som inte kommer via rör stör mer. En allvarlig samhällsstörning, dvs värre än vi upplevt sedan 1800-talet där vi nu är mer känsliga kan göra 08 farligare än glesare områden. Moderat styre är inte lyckat. Kunglig underdånighet stör mig. Skärgård och kultur är positivt. Verkar som vi förblir 08-or.

    Fast barnbarnet bor i Jönköping så vem vet vad som händer. Träffar honom oftast via Skype. Vättern är vackert och naturen mer nära.

    Fula gubbens analys blev för suddig när jag förstorade den, så helt vad jag är för kärnväljare går inte att omedelbart fastslå. Hela oätna äpplen är vanligare här. Nästan alla äppelträd överlevde senvinterns kraftiga blötsnö så kanske jag ska ses som äppelväljare med dold kärna. Har aldrig hunnit plocka alla i trädgården. Mycket äppelblom har det varit men få humlor och inga bin hittills fast för försommaren hyfsat med getingar. Blir det kanske för få äpplen i år? Undrar var partierna står när det gäller biprodukter? Regnat har det lyckligtvis gjort nog mycket här. Brukar vara en torrperiod på senvåren eller försommaren.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del helt obegripligt ovan. På något vis hade fallit bort att jag rivit ut en vedspis som fått stå kvar i reserv. Skyller på - ja mig själv. Det var denna tunga gjutjärnsspis som stått på järnvägsräls. Nu är kakel på plats, nymålat och ny kran. Skåp och mycket eldragning kvar. Klart till midsommar? Gillar midsommar betyder det Sverige Demokrat eller Social Demokrat?

      Huset fyller 100 nästa år dvs dubbelt mot Maria. Kraftig kärna dvs ursprunglig trästomme som bör hålla några 100 till. Funderar på ytterligare en liten utbyggnad. För mycket böcker och andra ting. Kan tyda på Moderat Folkpartist eller Kristdemokrat.

      Tomaterna växer och jordgubbarna är mogna i växthuset. Vattning behövs varje dag. Åt var och en efter behov tyder på Vänster eller Center.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  2. Ja, pust man vill liksom inte välja bland de alternativ som finns.

    Annars har jag försökt använt min egna lilla "hävstångsprincip" när jag röstat vilket jag tycker är bra, för då får man lite mer sagt med sin röst. Min hävstångsprincip går ut på att man inte röstar på ett parti som ligger dit man vill föra utveckling, utan på ett parti som ligger ännu mer extremt bort åt det hållet. Då får man liksom mer kraft i sin röst. Denna min röstprincip är dock meningslös idag eftersom alla partierna i stort sett tycker likadant och inte vill någonting förutom att komma till makten, även gärna till Bryssel.

    Mediakorrekta, korrumperade politiker utan visioner eller principer - urk! I princip alla partier tycker det är OK med vinstdrivande skolor utan krav, ingen förslår något vettigt mot segregationen, ingen bryr sig om landsbygden, alla bryr sig om fotboll och melodifestival, i princip alla tycker vi ska tuta på med kärnkraft, alla vill vara kompisar med islam (fast inte så mycket att man förlorar väljare förstå(s)).

    En klubb där man kan skriva regler för upphandling sen sluta för att starta sitt eget tex vårdhem och då vinna upphandlingen och raka hem en saftig profit av skattebetalarna. Ingen kommer att stoppa det för alla är de ju sugna på att göra likadant.

    Så trött...

    SvaraRadera
  3. Om du kan vara kärnröstare i allt från yttersta högern till yttersta vänstern så är det ju ett bevis så gott som något att partierna är fullkomligt menlösa.

    Bara att stoppa huvudet under kudden och hoppas på att dom rövat färdigt med era gemensamma tillgångar (och framtid) eller att ge sig in i leken och röva så mycket men bara kan själv. Nog finns det något du skulle kunna få privatiserat och köpa för en billig penning innan du säljer tillbaka den dyrt? Socialtjänsten bode ju kunna konkurrensutsättas?

    SvaraRadera
  4. Nej, jag tänker inte ge mig in i rövare-leken. Jag skall hellre, mycket hellre, med stolthet gå fattig med gott samvete. Lyckan bor inte i penningen. Stolt kan Edward Snowden vara, och mitt hus står öppet för honom. https://secure.avaaz.org/en/stop_prism_global/?fCuyQeb

    SvaraRadera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)