fredag 20 september 2013

Grönt dunster



"Grönt är en lugnande färg, grönt förknippas med vår och sommar och grönt eller rättare sagt smaragdgrönt är årets färg från Pantone."

Smaka på ordet: "Omställningsprocess". För min del gick den från förnekelse till rå ångest och därefter till ett starkt behov av att försöka kontrollera det okontrollerbara, framtiden. De bilder jag kunde göra mig var många. Framtiden skulle bli si, eller så - och om jag bara visste tillräckligt mycket om allt så skulle jag kunna...

Kunna vadå? Komma ut som en vinnare på andra sidan?

Om jag vet var man ska bo (Sveg!), hur man ska göra (odla!), vad man ska samla på sig av (skog!) och vad man ska göra sig av med (skulder!), då kommer jag (och min familj) gå hel ur det här.

Om jag bara berättar för alla andra vad som kommer hända (översvämningar! erosion! samhällets sönderfall!) så kommer de också gå hela ur det här.

Och så, i somras, blev det plötsligt bara tyst. Kanske beror det på att ett företag vill utvinna gas precis intill Korpskog på Öland, eller så beror det på att jag plötsligt hade kommit upp i så många variabler i omställningsprocessen att jag var tvungen att välja ut några. Min analys stannade vid de som jag själv kan påverka här och nu: Jag ska se till att jag är frisk och stark och att familjen har så stort ekonomiskt utrymme som möjligt så att vi får ett ökat handlingsutrymme framöver.

Så jag jobbar och tränar. Så tråkigt. När jag istället skulle kunna skriva om att just nu har delar av Mexico fått en hel årsnedebörd på en vecka - och att Kramfors har fått två månadsnedebörder på några dygn. Och att det inte kommer bli någon snö i Sälen i framtiden, så att man ska lösa det lilla problemet med konstgjord snö.

Men sånt betyder ändå ingenting. Vi kan inte kontrollera framtiden det minsta, trots denna kunskap. Det enda man kan göra är att hålla sig stark och frisk och ha sina ögon öppna och inte tro på alla som försöker slå grönt dunster för våra ögon med lättköpta lösningar. (elbilar!) Jag vill inte vara en av dem.

Det är inte mer kunskap vi behöver. Nu är det upp till konstnärerna, poeterna, författarna att med andra ord och bilder försöka påverka den stora majoriteten. Eller behöver du en rapport till?

10 kommentarer:

  1. Att se till att må bra gör att man kan återkomma när man känner att man har något viktigt att säga. Lycka till, jag försöker med motsvarande saker.

    SvaraRadera
  2. Just att se till att man har så stort ekonomiskt utrymme som möjligt för ökat handlingsutrymme, är ju förmodligen den stora roten till att vi sitter i de predikament vi sitter i..

    Trevligt att du skriver lite igen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. PS. Det är (tills vidare) mer krokodiler på gatorna i Acapulco än i Kramfors..

      ja, ha en 3vlig helg du med.. :)

      Radera
  3. Jag måste anmäla ett lite annat synsätt. Dvs några detaljer kan betraktas på ett annat sätt. Mer kunskap behövs till mänskligheten. Även jag strävar efter mer viktig kunskap. Alla måste knappast ägna sig åt odling ens efter en svår plötslig katastrof. Samtidigt är det förmodligen bra att kunna odla lite ätbart. Har lite hobbyodling. Viktigare än att odla är att kunna fixa rent nog vatten att dricka även om elen saknas en längre tid.

    Den katastrof vi lite långsammare håller på att tillverka och som här mest manifesterar sig i ett mer kaotiskt klimat kan vad gäller många av verkningarna på det personliga planet motverkas.

    När det gäller ekonomi delar jag synen att vi bör se till att bli skuldfria som personer. En ekonomisk reserv behövs också. Risken för en ny ekonomisk kris inom några år är betydande.

    Personligen ser jag el för transporter som mycket viktigt i de flesta alternativa framtider. Från elcyklar till flygplan via givetvis bilar har där en plats. Förmodligen ligger som besparing för mig inköp av ännu en värmepump före ersättandet av den antika bensinslukande V70 jag använder. Bilar är bekväma och varför ska jag vara först?

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köpte nyss en andra värmepump och hoppas lyckas installera i helgen. Bör spara in den på något eller några år. (Förutsätter att elen fungerar vilket jag ser som mest troligt. Har annars både huggen ved och under bearbetning)

      Om det kommer storm kanske jag också bör plocka en mängd äpplen och päron. Ska slå på vädret och se behovet av skörd. Vill helst vänta lite till.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  4. När det gäller ekonomi är det enkelt. Lösningen heter + och -, där - inte får vare större än +.

    För närvarande är -, 9 % större än +, räknat på hela världen. Dvs världbudgeten går med 9 % underskott. Det löser centralbankerna världen runt, genom att " trycka " nya elektroniska pengar.

    Att sedan 90 % av dessa nytryckta pengar hamnar hos de 10 % rikaste av världsbefolkningen löser inte den globala ekonomins problem.

    Det hela är ett nollsummespel, så var pengarna hamnar är något som bara sker...

    SvaraRadera
  5. Roligt att läsa dig igen!

    SvaraRadera
  6. Du skriver så sant, det ger resonans hos mig. Jag har själv tröttnat eller resignerat lite på sistone. Nej, jag behöver inte en rapport till men jag tror, lite i alla fall, att andra gör det.

    Fast det är inte det jag tänker när jag läser ditt inlägg. Jag tänker att jag känner mig lugnt matt och att du verkar var i nån liknande fas. Är detta acceptansen (i de olika stegen)?

    Jag kommer att fortsätta göra vad jag kan för att förbereda mig: Betala av lån, fixa odlingar, skaffa några djur, sätta upp solpaneler och lära mig sånt som kan vara bra att kunna om man ska leva mer på egen hand. Men jag gör det med lite mer resignation nu.

    Det som plågar mig är tanken på hur omställningens tid och tiden därefter kommer att vara för barnen.

    Skönt att ha dig tillbaka igen - för mig är du en av poeterna du talar om.

    @Man with no name: Det är väl inte sparande som satt oss i skiten, det är väl slösandet?

    SvaraRadera
  7. @ Svealanding

    Jag pratar inte om sparande, utan girighet. Själva idén att vissa förser sig med resurser på bekostnad av andra. I knapphetens tidevarv kommer just det att ta en ände med förskräckelse.

    SvaraRadera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)