torsdag 15 augusti 2013

Mellan satir och verklighet



Allt var bättre förr. Då visste man vad som skulle vara roligt. 
Det här året kommer bli ett av de snurrigaste ever. Källkritik kommer bli viktigare än någonsin förr om du inte vill stå där med åsneöronen på. För; vad är egentligen satir * och vad är verklighet? Det blir svårare och svårare att avgöra. Inte bara svävar flera år gamla nyheter runt på nätet, kommenterade som om de var nya (jag har själv gjort det misstaget flera gånger) - utan nu svävar även satir och verklighet runt varandra på ett sätt som gör att det kan vara svårt att avgöra vad som är vad. Twitter speedar lätt upp hastigheten på ett bråk lite till.

Och valrörelsen närmar sig med stormsteg. Den här hösten sätts listorna. Ett stort antal politiker positionerar sig just nu internt. Några har redan berättat i olika lokalmedier att de inte ställer upp för omval. Oftast för att de förstått att de ändå inte kommer bli omvalda. Men så fort du har hamnat på rätt plats på listan börjar personvalskampanjen. Där blir det problematiskt. Är det här verkligt? Eller det här?

Satir betyder "fruktskål", just på grund av dess förmåga att blanda påhitt och verklighet med finess. Men vad göra när hela verkligheten har förvandlats till en jäkla fruktsallad? Kors i krösamoset vad rörigt det kommer bli.


* Just det, brevet till Obama har cirkulerat runt som verkligt. Faktiskt. Trots fruktstunden. 

4 kommentarer:

  1. Bra då har jag lärt mig fruktskål. Visst är det svårt att skilja sant från lögn. Fast vi lär oss allt mer om verkligheten. Ibland ändrar sig det som är fakta. Lite svårt att ändra uppfattning om vad som gäller för oss för vi fastnar lätt i vad som är rätt. På 30-talet tex betraktades bilolyckor som ett ingripande av högre makter.

    Igår konstaterade jag att soffor som är längre än 200 cm är ett elände att flytta. Detta genombrott har tagit några år. Små barn är snabbare att revidera sin världsbild. Mitt barnbarn, 14 månader, biter i mycket och roligaste leksaken igår var ett metallmåttband, som inte avsågs vara leksak. När både mamma och pappa försvann ut och han blev ensam med sin farfar grät han hejdlöst i en evighet, ja evigheten varade nästan 30 sekunder. Nu återvänder barnbarnet med sina föräldrar till Jönköping och hans utforskning av verkligheten förflyttas dit.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  2. Var går gränsen mellan satir och lögn?

    SvaraRadera
  3. Vad är dröm och verklighet? Finns det en skillnad ens? På senare tid har jag upplevt att det jag drömmer på nätterna är vettigare än verkligheten jag upplever på dagen, men är det mig det är fel på.. eller verkligheten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Drömmar föregår verkligheten. Början på allt nytt finns först bara inne i ditt huvud. En del av dagens verklighet är inte så vettig. Det är din och min uppgift att realisera drömmarna.

      Sedan finns det mardrömmar.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)