måndag 10 juni 2013

Pånyttfödd!


"Faktum är att Kumhof gång på gång ursäktar sig för de extrema scenarier som blir följden av mindre optimistiska (mer realistiska) antaganden om oljans roll i samhället. Som han förklarar: "effekterna varierar från dramatiska till helt otroliga". Bara en minskning av oljeproduktionen med 2 procent per år skulle, enligt IMF:s modeller, kunna leda till en ökning av oljepriset på 800 procent inom 20 år."


"IMF om världsekonomins eventuella kollaps" David Jonstad, Effektbloggen 130610
Gustaf Cederströms målning "baptisterna"
Om mänskligheten måste dela på mycket mindre än idag, hur kommer vägen dit att se ut? Kommer världen få se en ny väckelserörelse, baserad på lidande och uppoffringar - eller kommer vi få se en omvänd arbetarrörelse, baserad på rättvisa, fast mindre åt fler? Eller kommer en sammanfallande marknad lösa problemen åt oss alla?

Jag ser embryon av alla tre: Enskilda människor som pratar om uppoffringar som måste göras. Där kan man lätt dela upp sig i "onda" och goda" och det blir lite som att leka röda-vita-rosen igen. Elbilsfantaster står mot vegetarianer står mot grön teknik står mot flyghatare står mot alla möjliga fantasier om framtida energiutvecklingsmöjligheter står mot permakulturister.

Så finns det grupper som kämpar för en mer rättvis framtida fördelningspolitik (då menar jag inte alla dem som bara vill fördela det vi har idag bättre). Säkert kommer någon grupp bara inom några år ägna sig åt klimatterrorism. Det är faktiskt konstigt att det inte redan syns.

Och så finns det ett långsamt söndernötande av samhällsstrukturen. Det där ledsamma som kommer sig av att exempelvis tåg, sjukvård, skola, barnomsorg fungerar sämre idag än för bara tjugo år sedan.

Någon borde väl bygga upp den igen, göra en omstart. Det är till detta fåfänga hopp hela nästa valrörelse står. Som om det vore möjligt.

Sug lite på siffran "ökning av oljepriset med 800 % inom 20 år" och fundera på vad det skulle betyda för dig, för din familj, för dina gamla släktingar, för människor med omfattande funktionshinder, för transporter, för företagande, för nybyggen, för matförsörjningen, för sjukvården.

Kommer du arbeta med samma sak som idag då?

Det finns bara en sak som är positiv i det här. Alla livsstilscoacher som under många år talat sig vara för mindfulness och downshifting kommer äntligen få pröva sina ideer i skarpt läge. På en hel värld.


22 kommentarer:

  1. Jag har prövat att tala om detta med svenskar så många gånger nu att jag gett upp. Till svar får man bara någon variant på förnekelse-ilska-förhandling-depression, aldrig acceptans.

    I mina ögon var det den här meningen jag studsade på, siffror är för abstrakta:

    "effekterna varierar från dramatiska till helt otroliga"

    Typ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr blir den enda slutsatsen att allt man kan göra är att ägna sig åt egna förberedelser

      Radera
    2. Helt rätt.
      99,4% av alla boende i det här landet vill inte ta av sig skygglapparna.
      Detta inkluderar 99,4% av alla folkvalda representanter också.
      Då återstår att förbereda sig själv och sina närmaste nära och kära på en annan verklighet, samt bygga nätverk.. som det så populärt kallas.. med andra som "ryckt" skygglapparna.

      Radera
    3. Ibland när jag möts av omvärlden oförstående börjar jag tvivla på mina medmänniskor. Det är som om vi vore ockuperade av främmande makt, där politiker och femtekolonnare (företagsledare, marknadsförare, globalister, byråkrater) gör sitt bästa för att ockupera vårt land, våra sinnen och våra kroppar. Jag brukar leka med tanken att vi (om jag får vara så fräck som att skriva vi) var en motståndsrörelse, en semi-officiell guerilla eller ännu hellre en stadsledning i exil, ett folk på flykt i eget land. Precis som oppositionen ställer upp en skuggregering och en skuggbudget, varför skulle inte vi kunna göra det samma? Starta ett eget nätverk med en ledningsgrupp, olika organisationer som svarar för olika ansvarsområden: bygga upp ett parallellt civilt samhälle vars enda mål är att skapa och upprätthålla en beredskap, reda att omedelbart gripa in där samhället till slut fallerar:

      En pedagogisk grupp som ansvarar för fortbildning.
      En vårdgrupp som ansvarar för barnpassning och äldreomsorg.
      En medicinsk grupp.
      En veterinärmedicinsk grupp.
      En ingenjörsgrupp.

      Osv.

      I början är alla med i de grupper de är intresserade av, varje grupp ställer upp sina mål för verksamhetsåret och utvecklar dessa allteftersom medlemmarna blir fler och mer kompetenta. Till exempel skulle den medicinska gruppen kunna vara ansvarig för att utbilda första hjälpen till så många som möjligt, med fördjupningar och löpande utbildningar samt erbjuda certifiering. Tandläkare skulle kunna ha som mål att dra upp riktlinjer för hur ett system där alla medlemmar erbjuds förstaklassig tandvård efter betalningsförmåga.

      Vårdgruppen skulle ha till uppgift i att anordna barnpassning och att sätta upp väl fungerande äldreomsorg i de orter det mest behövs. Osv.

      Det skulle kunna fungerar som en alternativ scoutkår. I bästa fall står vi redo att ta över landet när allt annat slutat fungera. I värsta fall har vi kul, lär oss en massa saker och tar hand om varandra.

      När krisen kommer skulle nätverket stå reda att ta över livsviktiga samhällsfunktioner. Som ett parallellt regering - kommun - civivlförsvar - Röda Korset och Blå Stjärnan på samma gång.

      Som sagt, jag tänker och fantiserar för mycket. Men ändå.

      Radera
    4. Jamen - är det så otroligt? Om ingen får betalt för sitt jobb, så pass betalt att man kan leva på det, och alla tjänar bättre på byteshandel, egen odling, svartabörsaffärer och annat - vem vill då jobba i vården?

      Radera
    5. Förr i tiden fanns det ju ingen "vård" på det sättet. Folk tog hand om sina gamla där hemma. Sjuka låg där hemma eller togs om hand av frivilligorganisationer som hade ett hundratals år gammalt ideologiskt ramverk för sina handlinga (religionen). Barn passade yngre barn. Äldre barn passade sig själva. Så marknaden för professionell vård sjunger nog på sista versen just nu. Och ska man själv byta blöjor på Mormor kommer man inte att ha tid att gnälla på fejan om mellis. Om ens egna barn ska leka på egen hand utomhus större delen av dagen vill man nog inte bo i någon förort med brinnande bilar och stenkastning.

      Att allt kommer att ändra, att inte alla redan ser det?

      Radera
    6. @Anonym 10:48:
      "Kollapsförsvarsförbundet"... Bra idéer. Tror vi behöver någon form av lös självorganiserande beredskapsorganisation för det kommande tiderna, en kollapsgerilla.
      Själv försöker jag så sakta komma in i odling och lite annan självförsörjning och lite reservlager av mat och annat som kan vara bra att ha. Utifall att...
      F.ö. är det kanske inte så konstigt att folk inte tar kommande svårigheter på allvar, de förnekas ju, om än indirekt, av alla som har makt.
      /Gubbe

      Radera
  2. Må den s.k. "världsekonomin" gå åt pipan - jag kommer då inte att sakna den. Det den för det mesta har gjort är att ställa till elände. Dess främsta motivationskraft är en av dom sju dödssynderna - girighet. Å hur kul är det!?

    SvaraRadera
  3. Jag anser det troligt att vi har en svår period framför oss. Icke linjära störningar kommer ibland. Ekonomin kontrakterar tidvis och lågkonjunkturer byts mot depressioner. Samtidigt vidgas vår kunskap. Mer energieffektiva maskiner ersätter snabbt gamla slösande om företagen tycker energin kostar något. Tycker företagen att energikostnaden är tämligen försumbar ersätts omoderna maskiner något senare. Ny flödande energi ökar även om den globalt ännu används mycket mindre än fossil energi. Vi har stora mängder flödande energi i Sverige där vatten bioenergi och vindkraft är de största. Vi är inte lika beroende av olja gas och kol som de flesta andra länder. Mycket lite fossil energi används här för el och värme. Transporter är vårt undantag där nästan allt sker med olja idag.

    Vi har haft energikriser förr. Europa har haft brist på träbränsle och samtidigt mer skogstäckta områden än idag. Under den svenska energikrisen på 1700-talet kom tex kakelugnar som en effektiv lösning. Oljekrisen på 70-talet gjorde att den dominerande oljeeldningen försvann på 20 år. Om 20 år bör nästan alla dagens bilar ha skrotats.

    Min uppfattning är att de privata bilarna av säkerhets- kostnads- och bekvämlighetsskäl är betydligt färre. Mängden privata bilar kommer att minska betydligt. Autonoma bilar kostar drygt miljonen idag men faller hastigt i pris eftersom kostnaden ligger i program och elektronik samt så småningom bli billigare i inköp än dagens bilar. De flesta bilresor är mycket korta och skulle lätt klaras med eldrift. Min uppfattning är att autonoma taxibilar i städer kommer att ta nästan all privatbilism inom säg 10 år och att de sannolikt är eldrivna av kostnadsskäl. För längre färder kommer då fortsatt andra drivmedel att kunna konkurrera.

    När bränslekostnaden för lastbilstransporter stiger blir båt och järnväg mer frekvent men en "enkel" metod för långtradare är lastbilståg som sparar ungefär 30% i bränsle genom fartvind och sedan strax ett antal förare med helt autonoma lastbilar. De händelserna klarar ett betydligt högre bränslepris.

    De automatiska avståndshållarna och varningar via mobil till bakomvarande bilar om kö eller tex kraftig inbromsning gör att behovet av tex förbifart Stockholm blir en dyr chimär.

    Självklart tycker jag man måste förbereda sig också för svarta svanar och de mer förväntade händelserna. Upphör oljan att "helt" komma inom 10 år är vi illa ute, men det ser jag som en svart svan. Ekonomiska depressioner ger också effekt på de flesta och en fastighetsbubbla ser jag inte som en svart svan. De flesta depressioner kommer utifrån.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  4. En sak som i stort sett alla glömmer är att den billiga oljans tidevarv innebar att alla arbetskrävande processer i t ex jordbruket kunde mekaniseras och driva upp produktionen till oanade nivåer.

    Men när de billiga drivmedlen är slut, samt också konstgödsel försvinner så har vi en befolkning som är ungefär åtta-tio gånger större än planeten klarar av att förse med mat.

    Det kommer att självjustera sig givetvis, men frågan är hur den justeringen kommer att se ut. Personligen tror jag att massvält i kombination med farsoter drastiskt kan minska trycket. Jag föreställer mig att det kommer att ske snabbt efter att ekonomin kraschat.

    Nån mjuklandning ner i den postfossila tillvaron tror jag vi kan glömma. Digerdöden var ingenting mot det som kommer, vi har ju dessutom sett till att inget biter på bakterier heller så grundtipset är en snabb decimering av befolkningen genom att sex-sju miljarder individer antingen svälter ihjäl eller dör av farsoter, låt säga att det tar fem-sex år.

    De som är kvar efter det får starta om från scratch. Inte många i den högteknologiska västvärlden har kunskaper som är viktiga att ha i ett sånt läge. Såg nånstans att på hela den Nordamerikanska kontinenten fanns det högst ett femtital individer som klarade av att göra upp eld utan tändstickor t ex.

    Tufft blir det.

    SvaraRadera
  5. Intressant att läsa Nanotecs naiv-optimism i samma veva som man läser Man With No Names domedagsscenario.

    Själv föredrar jag att tänka mer micro än makro. Ta Slussen till exempel. Den höll länge, ständigt påpassad och uppfixad med hjälp av folk och maskiner som drevs av billig energi. Hur bra tror ni att det går att fixa den i framtiden, eller att ens bygga den nya som dom tjafsar om i Stadshuset?

    En elbil är ju fin, men utan olja för att underhålla vägarna som den skall rulla på kommer man inte långt. Eller är det kullerstenar som skall gälla i framtiden? För alla vägar i hela landet? Och utan bildäck (som kräver en himla massa olja för att kunna tillverkas) kommer inte ens elbilar att rulla särskilt bra. Batterier lika så. Skall hela världen samsas om Perus lithiumgruvor? Elller är det bara i Sverige vi ska ha elbilar? Jag förstår inte hur det är tänkt att fungera.

    Vi får äta mer ekologisk mat. Jo, efter oljan kommer all mat att vara ekologisk, den lilla vi får på borden. Sist vi körde utan billig näring i Sverige hade vi 2,5-3 miljoner invånare och även då hade vi lokala svälltkatastrofer med tusentals döda med jämna mellanrum. Sveriges befolkning är en av Europas snabbast växande och de flickor är redan födda som kommer att få sina 2.1 barn, så även om vi nollade invandringen i morgon kommer vi att ha en ökande befolkning i minst en, antagligen fler generationer.

    De kustnära haven är i stort sett redan utfiskade och vi kommer att tävla om den sista fisken med några hundra miljoner europeer och några miljarder asiater. Segelfartyg får vi tillbaka i hamnarna i allafall. Alltid något gott. Vargen kan vi njuta av så länge vi har kvar den. När valet står mellan massvällt i Stockholm och 100 vargar i Värmland då är inte steget långt till 100% utrotning.

    Vi har el, men hur länge till? Utan bränsle kommer den inte att vara mycket värd, annat än som exportvara till rikare länder. Kvar blir vi med uttjänat kärnbränsle, fortfarande utan varken plats eller tanke på hur den skall tas om hand. Det sista kärnbränslet i Sverige kommer att ligga i ett tunt dike i Forsmark, där den sakta kommer att läcka ut i omgivningen i miljontals år.

    Elbilar. Jovars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan el får vi börja sova med korna igen för att hålla oss varma här uppe i Norden.

      Radera
    2. "Men när de billiga drivmedlen är slut, samt också konstgödsel försvinner så har vi en befolkning som är ungefär åtta-tio gånger större än planeten klarar av att förse med mat."

      Spot on.

      Apropå elbilar så är det ingen lösning idag då mer än 80% av världens energi utgörs av fossila bränslen. Vår el kommer alltså från bl a olja.

      Och apropå svält, redan idag köper Kina mark i bl a Etiopien för att odla mat som skeppas tillbaka till Kina. Vi är redan i en långsam krasch.

      En möjlig tröst är att kunskap av genmanipulerade grödor ökar, med baksidan att skog/regnskog till slut får slänga in handduken för bli odlingsfält.

      Radera
  6. Tror jag ska läsa Dmitry Orlovs senaste alster snart, någon annan som läst den?

    Eller så kanske det räcker så länge att läsa Kunstlers recension..
    http://kunstler.com/other-stuff/dmitry-orlovs-excellent-new-book/

    SvaraRadera
  7. Btw.. James Howard själv har totat ihop en bok som är som klippt och skuren för Nanotec
    http://kunstler.com/books/too-much-magic/

    Se där, Dagens Boktips x 2! :)

    SvaraRadera
  8. Kort svar från den "naive".

    TIDSPERSPEKTIV

    Jag tar upp det som sannolikt händer i närtid. Först når vi oljetoppen sedan gas och sist kol. Även under depressioner kommer ny teknologi att införas.

    Oljan tar inte slut det blir bara mindre olja att få och det leder på sikt till dyrare olja. De närmaste 10 åren åtminstone är sannolikheten stor att vi kan köpa den olja vi har råd med. Autonoma bilar finns redan - de är bara väldigt dyra idag. En taxiverksamhet är ett troligt tidigt större område för autonoma bilar. El är betydligt billigare än olja och elmotorer är effektivare än bensin eller dieseldrivna. De flesta elbilar kan inte gå så långt utan tankning och därför idag ointressanta för de flesta privatpersoner.

    Litium har jag själv framställt i mycket liten skala här i Sverige när jag gick i skolan. Allt finns inte där det tas fram just nu. Det finns tex stora fyndigheter i Afganistan. Konstgödning kräver energi. Kväve är 80% av den luft vi andas och går enkelt att tillverka men kräver mycket energi. Fosfor har jag kollat upp och bara i sand från gruvor i Norrland finns fosfor för över 1000 års behov i Sverige. Kostar givetvis något mer än den fosfor vi nu importerar. Bäst är om vi börjar nyttja fosfor från gödsel på djurgårdar till annan odling men det anses för dyrt att nyttja och hellre köps billig fosfor med mer kadmium från Afrika.

    De flesta vägar i Sverige idag saknar asfalt men fungerar utmärkt med lite lägre fart än 120. Idag behövs olja för att underhålla vägar igår behövdes valolja för att få ljus på kvällar och nätter. Ännu in på 30-talet kördes ångbilar tex i England för de extra tunga transporterna från stenbrott. Elbilar kan lätt göras mycket starka. Vill vi ha hårda slitstarka vägar är betong också ett alternativ. Kräver inte olja men givetvis energi.

    För att ta upp kovärme kort så var familjen i Italien på semester när barnen var små. Då hade jag bara ett visakort och hade varit på tjänsteresa till USA omedelbart före semestern. Lönekontoret slarvade och väntade förmodligen pga egen semester med att ersätta för utlägg. I Italien var överraskande plötsligt pengarna nästan slut. Vi fick styra bilen hemåt och bo på bondgårdar. Ofta bodde vi med en enkel dörr till korna. Barnen var lyckliga att vakna av råmande kor och kacklande höns. Deras lycka smittade av sig. Ibland trivs man bra med mycket lite pengar. Slog mig plötsligt att det nog berodde på detta att dottern blivit Blå Stjärna.

    Man With No Name har du läst Nassim Nicholas Taleb?

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  9. I grund och botten handlar det om sinande resurser, men då civilisationen är en artificiell värld så kommer de tydligaste och mest konkreta effekterna för oss helt och hållet handla om ekonomi.

    Någon miljard människor svälter idag och den siffran kommer att öka enda tills den omfattar alla utom en mindre elit. Om inte systemet längre kan täcka människors mest basala behov så kommer folk att sluta gå till jobbet och då kommer en omfattande kollaps mycket snabbt, det kan handla om några veckors tid i vår extremt komplexa JIT-värld full av beroenden.

    Det är vad jag tror och förbereder mig på. Jag hoppas att jag har fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Världen producerar kalorier nog för 14 miljarder redan idag och har potential att producera betydligt mer. Och även om det är en miljard som hungrar (inte svälter - det är mycket få som svälter)- så beräknas 2 miljarder lida av övervikt. Det är inte brist på mat som gör att människor hungrar - det är ett system som inte klarar att fördela resurserna så att alla får sitt basbehov..

      Radera
  10. @ Anonym 11.20: [quote]..öka ända tills den...[/quote] inte enda, det handlar om antal, ända är änden, slutet på nånting.. ok?

    @ Nanotec: Nej, tyvärr har jag inte hunnit läsa den annat än spridda citat. Lånar du ut den? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man With No Name jag har den på engelska men den finns nu på svenska. Kolla med närmaste bibliotek. Finns den inte så hör av dig.

      11:20 det är enklare att diskutera om du har en signatur. Sinande resurser har vi upplevt om och om igen. JIT är nyare och mest vanligt inom bilindustrin. Håller med om att det tänkandet är farligt när det gäller livsmedel och medicin.

      Procentandelen av världens befolkning som svälter har gått ner de senaste åren, från 37 procent 1969 till strax över 16 procent i 2010. 925 miljoner senaste jag hittar från FAO och gäller 2012. Det är främst Kina som kraftigt minskat de hungriga.

      Jag ser också risker för allvarliga störningar i livsmedels försörjning också här, men inte oundviklig. Det hindrar inte att många kan svälta här också under en kris. Vi kan ställa om till en större inhemsk matproduktion även med en låg eller ingen tillgång till fossil olja. Men vi kan inte ställa om utan energi. Klimatförändringarna är mycket oroande i ett längre perspektiv än 10 år.

      Pandemier och andra svarta svanar kan och kommer att överraska oss. Har viss egen förberedelse med några växthus fruktträd bärbuskar inhägnat mindre odlingsområde (mot rådjur). Vatten är inget större bekymmer för mig och en del mindre matreserver finns också. Blir obekvämt om inget kommer i rören, men vi klarar oss.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  11. Maria - kanske läge att ändra snart? Det är nu snart ett år sedan det var ett år sedan...

    "Det är snart ett år sedan nu. En vän sade till mig.."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska bara.....ja, lite allt möjligt först :-)

      Radera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)