fredag 18 januari 2013

Lycka är en egen brygga


"Östersjön är det hav som tycks värmas upp allra snabbast i världen."
           SMHIs sajt "konsekvenser för Östersjön" 

"Det är Stockholms skärgård som gäller om du vill betala mycket för ditt fritidshus. Åtta av de tio dyraste fritidshusen i Sverige 2012 såldes i Stockholms skärgård."
            Dagens Industri skriver om dyraste sommarhusen 130116

                                       Dyraste sommarhuset 2012: Leif Östling köpte det 
                                       för 21,5 miljoner. Bild lånad från Dagens Industri

Många svenskar håller nog med Leif Östling om att det är i Östersjön, i Stockholms skärgård, sommarhuset ska ligga. Priserna är höga. Och när man pratar om klimatförändringar idag pratar man mest om stigande havsnivåer. Få tänker på vad ett varmare klimat gör med själva badkvaliteten på vattnet. Man vill ju gärna få tillfälle att plaska runt lite i vågorna under semestern. Och algblomning är rätt trist. Försämrar badupplevelsen med femtusen procent, typ.

Östersjön är, som SMHI konstaterar, det hav som värms upp snabbast i världen. Vatten värms upp fortare än land. Ett troligt framtidsperspektiv är enligt SMHI att Östersjön under de närmaste hundra åren värms upp med minst 3-5 grader i genomsnitt. Den största temperaturhöjningen uppstår sannolikt vintertid i östra och norra Östersjön och under sommartid i södra Östersjön.

Cyanobakterier blommar vid en yttemperatur på minst 16 grader. Om sommaren brukar det innebära att algerna visar sig i mitten av juli. Enligt kartorna nedan kan samma fenomen i framtiden dyka upp lagom till skolavslutningen i början av juni.







Kartor från SMHI, Östersjöns medeltemperatur idag - och beräknad enligt utsläppsscenario A2. 


Vill man ha ett sommarhus i skärgården även om det aldrig går att bada i vattnet? Jag vet inte. Det ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan sådan här information sprider sig i husköparkretsar. Säkert många år. Men ni andra kan ju i lugn och ro leta efter en egen liten insjö för framtida bad. Fast risken är ju tyvärr stor att även den får försämrad vattenkvalitet.

3 kommentarer:

  1. Nu när solen skiner så trevligt och jag börjat se fram mot sommarhuset på Ingarö. Var det nödvändigt att rapportera vad som väntar? Ska mitt lilla barnbarn inte kunna bada om några år?

    Fast om det blir riktigt mycket borde de gå att skörda och göra biodiesel av. Eller ska jag fundera på ny sommarstuga i - var det Sveg?

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var illa tajmat av mig. Om du vill kan jag istället skriva om att det kommer bli mindre med soltimmar på vintern i framtiden? Trevlig helg. :-)

      Radera
  2. Tack Maria. Blir då bättre förevändning att sitta inne, som nu, framför brasan. Var enligt ryktet minus 12 ute, har inte orkat kollat själv, ser fram mot en snar vår.
    Kanske Sveg har mer soltimmar på sommaren än Ingarö, fast nu tycker jag mig minnas att mer regn kan väntas norrut på sommaren. Nä nu ska jag arbeta vidare med ett projekt för elsparande så jag håller mig på bra humör.

    Trevlig helg själv.

    Nanotec

    SvaraRadera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)