torsdag 14 februari 2013

Dagens vackraste civilisationsallegori


"En brand i maskinrummet, som slog ut allt utom reservgeneratorn, gjorde att personalen tappade kontrollen över fartyget. Då slutade bland annat toaletterna att fungera, något som fått fruktansvärda konsekvenser för de över 3 000 passagerarna som befinner sig på det som skulle vara en lyxkryssning."
            "Fortfarande fast på stinkande lyxbåt" Aftonbladet 130214

"Fires broke out in 79 cruise ships from 1990 to 2011. Most of these fires received little coverage in the U.S. press. It is a topic that the travel publications avoid and travel agents do not like to hear."
           "What cruise lines don´t want you to know" CNN 100213 
2009 drev Mariella runt en timme med strömavbrott. 
Elavbrott är inte så kul. Särskilt inte på en lyxkryssning. Särskilt inte efter några dagar, när passagerarna slåss om maten. Inga fungerande toaletter, smittor, panik, trött personal och fri sprit till dem som skriker mest.
"The business model of the cruise industry is: Strike up the band and hand out the daiquiris, the cruise must go on."
            mer från samma CNN-artikel

Andra artiklar skyller allt på personalen. De kommer ju från så många olika länder, har så många konstiga vanor. En bättre genomlysning av ett klassamhälle än ett kryssningsfartyg finns nog inte.

Det började som en skakning på övre däck. Eller som en gnista i elcentralen. Eller som lite salmonella i salladen.

8 kommentarer:

  1. Tänkte exakt likadant. Det här är vår civilisation och dess strukturer i ett nötskal. Skillnaden är väl att den här kryssaren troligtvis inte kommer att sjunka.

    SvaraRadera
  2. För många år sedan, när det var vanligt att resa till England med båt, hamnade vi i en orkan. Vi bodde i billigaste hyttkategori vilket betydde att vi inte hade egen toalett. Vad som flöt några cm högt fram och åter på golvet inne på allmänna toalettutrymmet behöver kanske inte beröras så här nära lunchtid. Toalettbesöket utfördes med största brådska.

    Vid efterföljande frukost var vi tre som åt något. Det gäller att vid sådana tillfällen inte leva i det nyss förgångna. Vi såg mer framåt mot att se London för första gången.

    För övrigt från TT "Att det nya sars-liknande coronaviruset sprider sig från person till person föranleder inga ytterligare åtgärder från svensk sida. Smittskyddsenheterna och alla infektionskliniker har redan blivit informerade att fråga alla med svår lunginflammation om de har vistats på den Arabiska halvön, säger statsepidemiologen Annika Linde till TT."

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  3. Jag åkte med Estonia när hon hette Wasa King. Lyxigaste fartyg jag satt min fot på. Stor, elegant, och ojämförlig komfort för en färja mellan Umeå och Vasa. Likväl sjönk hon ett drygt år senare.

    Ju större och komplexare system, desto större krasch.

    Du hittar verkligen sjyssta vinklar för dina blogginlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många jag pratar med verkar tycka att ju högre fallhöjd desto bättre, förmodligen eftersom de tänker sig att de ska hinna ställa om eller försöka få tag på någon avsats på vägen ner.

      Det där är en komplicerad frågeställning. Jag kan också se att högre fallhöjd innebär större risk för att det gör riktigt ont när man väl slår i botten, medan de som redan är nära botten knappt faller något alls.

      Å andra sidan så ökar ju den akuta svälten radikalt i den fattiga världen när oljan och därmed andra råvaror skjuter iväg.

      Förmodligen är det väl som vanligt inte så svart-vitt. De som är fattiga men som har tillgång till egna odlingar påverkas inte av världsmarknadspriserna, medan de som är rika och befinner sig i fel bransch kan få en rejäl resa nedåt med tvångsförsäljning och existensminimum samtidigt som matpriserna stiger.

      Radera
    2. Tack, MWNN :-). Hög fallhöjd eller inte? Som sagt, det beror väl på hur mycket man själv räknar med att halka med. Om jag får önska mig något, så önskar jag mig en utförsbacke av det där slaget att man hinner lära sig trampa och hinner lära sig svänga och inte åker i diket. En cykelmetafor :-)

      Radera
    3. Tänker på den här gamla fina klassikern till rolig historia:

      "Pekka var ute och cykla vägen svängde men inte f*n svängde Pekka nästa dag var Pekka hos doktorn och doktorn sa du måste lära dig att svänga nästa dag var Pekka ute och cykla Pekka svängde men inte f*n svängde vägen" *

      *Uttalas med fördel på imiterad finlandssvenska

      Radera
  4. Åkte för jobb en vecka i Tallinn med systerfartyget till Estonia en månad efter förlisningen. Kunde med tillförsikt förklara för min fru att var det något fartyg man kollat säkerheten noga på så.... Fast båten var långt ifrån fullsatt och det blåste bara stormstyrka.

    Bilresor är farligare vad jag förstått per passagerarkilometer. Fast bilbränder brukar inte få samma konsekvenser som stora båtbränder. Har ändå pulversläckare i bilen. Har använt skarpt en gång och suttit beredd beredd vid en upp och nervänd bil. Andra höll på med föraren. Plötsligt kröp en hund som vaknat till ut. Lärdom för mig: Se noga efter att inte något levande ligger tyst och orörligt i ett till synes tomt vrak. Ja hunden togs väl hand om av en ung dam.

    Maria är duktig på vinklar.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  5. Intressanta vinklingar. Snyggt och kortfattat. Inget raljerande översitteri, snarare ödmjuka frågeställningar och pricksäkra iakttagelser ur ett ekocentriskt perspektiv.

    Tack för en utomordentlig blogg!

    SvaraRadera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)