torsdag 18 oktober 2012

Kollapsen har en egen doft.



Far from fire and brimstone, Apocalyptic is a wonderfully warm, wood fragrance that opens with the hot metal notes of fire irons melded with the glorious, rare, black raspberry from Oregon. At the centre of Apocalyptic, the scents of ancient papyrus and oakmoss conjure great age while at the base, warm dark woods and the smouldering birch hint at depleted primordial forests".
                                                                          varudeklaration på Byredos hemsida



Vilken tur att jag åkte in till stan idag. Då hann jag läsa Metro. Där gör Metro redaktionell reklam för  doftljuset "Apocalyptic" från Byredo. Det luktar tydligen öppen eld, trä, svarthallon, mossa och urgammal papyrus.

Skaparen beskriver avsikten med det enkla doftljuset för 550 kronor så här:

"Ljuset ger oss en möjlighet att fly de riktiga faror som hotar vår planet, som den globala uppvärmningen. Jag ville ge mig själv den konstnärliga utmaningen att gestalta något som historien ännu inte har upplevt". 

Jag förstår honom. Att prata om apokalyps är ett enkelt sätt att komma undan psykisk smärta. En försvarsmekanism. Men det blir nog ingen apokalyps. Genom "lång och varaktig söndring" står vi snarare inför en långsam kollaps. Och vi står där som den förlorande parten i ett taskigt, gammalt förhållande.

Det blir en samhällsomvandling som luktar av stress och ångest.  Ofräscht.  Lite tentasal, lite psykakut och lite omklädningsrum. Med en lättigenkännlig basnot av fattigdom. Ett gratis tips till nästa års Byredokollektion.

Förresten; var hittar man lite urgammal papyrus nuförtiden?

1 kommentar:

  1. I DNs lördagsbilaga gör man också redaktionell reklam för doftljuset. "Om det låter besvärligt att förbereda sig med ficklampor, kompass och matförråd kan du tända ett ljus och hoppas att apokalypsen uteblir."

    SvaraRadera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)