tisdag 16 oktober 2012

Resiliens


"I en rad offentliga sammanhang har konstaterats, att hot- och riskbilden för svensk del är både mångfacetterad och komplex. Det gör att den också är svår att förhålla sig till. Konstaterandet har  lett fram till slutsatsen att Sverige behöver beskriva innebörden av och målet för samhällets generella krishanteringsförmåga"
          
                       Civilförsvarsförbundet, 15 oktober 2012






 



Filmklippet från Försvarsmakten är rätt intressant. För lösningen är ju inte att vi alla ska bli soldater. Resiliens, som snarast kan översättas med "motståndskraft och anpassningsförmåga" (tänk maskrosbarn) måste kunna läras ut till folket på något annat sätt. MSB (myndigheten för samhällsskydd och beredskap) har bett regeringen om ett sådant uppdrag, men mig veterligen inte fått det än. Idag fick jag veta att Civilförsvarsförbundet istället ska göra en förstudie med SKL (Sveriges kommuner och landsting) för att försöka ta reda på om det behövs en gemensam guide till kommunerna runt hur de ska informera oss om hur vi ska förbereda oss.


Låt oss hoppas att den blir av. Alla kommuner borde berätta vilka möjliga kriser just deras invånare ska förbereda sig på. Här har ni en liten bra förberedelseguide inför ett eventuellt elavbrott.






"För en veckas strömavbrott rekommenderar Civilförsvaret följande: 

Kött- och fiskkonserver, 1 kg, Grönsakskonserver, 2 kg, Ris eller pasta, 500 g, 
Torkade bönor och linser (kan även groddas), 500 g, Gryn, flingor, (vetemjöl), 500 g, Hårt bröd, skorpor och kex, 1 kg, Smör, margarin, 500 g, Soppor (pulver / burk), 500 g, Torrmjölk, 500 g, Saft eller juice, ca 3 liter färdigblandad.  
Varför råkar man inte hitta folks matlager när man öppnar deras skafferi? Till och med smarta människor väljer att ignorera rekommendationerna. Är det för att de är okända för gemene man? Jag vet inte och jag blir inte klok på det. "
                                                      
                                                                 från bloggen "innandetsker.blogspot.se"



Vad, av detta har du hemma? Trots min ganska höga krismedvetenhet har jag inga konserver. 
 

6 kommentarer:

  1. En del av det där har jag hemma för det mesta, men då ska jag ju ha varit och handlat sedan jag använde det senast.

    För min del är krismedvetandet definitivt inte så högt att jag har förväntad normalförbrukning och krislager. Särskilt skulle jag dra mig för att ha grönsaks- och köttkonserver stående, som vi aldrig använder annars (med undantag för krossade tomater).

    SvaraRadera
  2. Precis, vem har köttkonserver hemma? Den som äter det, förmodligen. Inte vi.

    SvaraRadera
  3. Fast det måste ju gå lika bra med bönor?

    SvaraRadera
  4. Japp, säkert. Jag förstår inte vem som har gjort råden. De behöver nog uppdateras. Eller så räknar man med att det ändå bara är pensionärer som lagrar. Det är väl sådana som äter burkskinka?

    SvaraRadera
  5. Idéen med konserver är lång hållbarhet, bra näringsinnehåll och det kan ätas kallt eller kräver minimalt med energi för uppvärmning.

    SvaraRadera
  6. "Varför råkar man inte hitta folks matlager när man öppnar deras skafferi?"

    Troligtvis för att roteringslagret finns i källaren eller annat svalt utrymme om källare saknas. Ofta undangömt (!!!) då grannarna knappast har ett lager och ingen har möjlighet att dela med sig till 200 hushåll eller ens fyra vänfamiljer i radhusområdet!

    Krasst men sant, så länge lagerhållning ses som något udda och komiskt så är OPSEC nödvändigt för att lagren inte skall ta slut första dagen de behövs!

    Hälsningar ,
    Trebarnsfar

    PS: Blev väldigt förtjust i Willie Nelson´s tolkning av Gravedigger som jag nu hörde för första gången här på din blogg, tack.

    SvaraRadera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)