måndag 29 oktober 2012

Solsidan



Det ska komma in en jättestorm över New York i eftermiddag. Det är inget konstigt med det. Oväder, naturkatastrofer, översvämningar, stormar - de blir fler och fler. Vi lär få vänja oss.

Diagrammet visar antal naturkatastrofer i världen. Från Harald Welzers bok "Climate wars"

När människor förbereder sig i sista sekunden tar mat och andra förnödenheter som ljus och batterier snabbt slut i affärerna. I Stockholm skulle det ta mellan ett och tre dygn att tömma allt.

Om det blir ett mer långvarigt avbrott i försörjningen? Då blir det otrevligt.
Vid ett elavbrott kan du inte tanka bilen, inte komma in i en affär (nästan alla har elektriska dörrar), inte ta ut pengar från bankomaten. Du får klara dig med det du redan har.

Vart skulle hungriga människor ta vägen för att hitta mat? När jag frågade mina söner tittade de på varandra, skrattade och började tralla den här låten:


Många vill bo här redan nu.  Enligt bosajten Hemnet har antalet sökningar på Saltsjöbaden ökat med 87 procent sedan serien hade säsongspremiär. På Solsidan är människor trygga och starka, inbäddade i bomull. Stackarna. Att både bo översvämningsnära och ingå i hela Sveriges medvetande som det mest resursstarka området

2 kommentarer:

  1. Gillar din blogg! Fler borde tänka som vi. Även om vi har fel, vilket vi inte har,tyvärr, så bevarar man kunskaper (och kultur) för framtiden. Dessutom trivs jag mycket bättre med att leva med en naturlig relation till verkligheten. Sommaren lyxar jag mig på havet.
    Kram Leif B

    SvaraRadera
  2. Tack, Leif. Det känns lite taskigt att hänga ut Solsidan. Men å andra sidan. Om man tänker i flera led så blir det lätt lite obehagligt.

    SvaraRadera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)