tisdag 6 november 2012

Boktipset


Jag tänkte tipsa om böcker som, rent psykologiskt, är rätt jobbiga att läsa - men bra.
Så, läs dem ändå:

Först: "Den svarta svanen - vad mycket osannolika händelser kan leda till. " av Nassim Nicholas Taleb.  Om du läser den kommer du inte tänka på samma sätt efteråt.

Sedan: "Kollaps" av David Jonstad. Kommer i pocket om någon liten vecka.
"Flytande rädsla" av Zygmunt Bauman
"Reinventing collapse" av Dmitry Orlov (om livet efter Sovjetunionens fall)

Björn Forsberg: "Omställningens tid"
Gunnar Lindstedt: "Svart Jord" och "Olja"
Ulrich Beck: "Risksamhället"
Kerstin och Stefan Sandström: "Motståndskraft" (om psykologisk sårbarhet och resiliens)

Harald Welzer: "Climate wars"
Claus Leggewie och Harald Welzer: "Slutet på världen som vi känner den"
Johan Norberg: "Eurokrash"

och min absoluta, för många okända, svenska favorit: "Krishantering, hushåll och stormen Gudrun" av Nicklas Guldåker.

samt de skönlitterära böckerna
"Daughters of the north" av Sarah Hall och "Mitt klimatkatastrofala liv" av Saci Lloyd.

Tipsa gärna mig om böcker som ni tycker att jag borde läsa. win-win



11 kommentarer:

  1. Jag tycker att du skall läsa något LITE mer uppiggande. Det är en enong för apokalyptisk stämning i dina bokval...
    jag läste just gardells senaste samt Linn Ullmans "Det dyrbara". Mycket bra båda två. Hos gardell finns det ialla fall en farlig virussjukdom att fasa över och i Ullmans bok kan man få lite "dålig känsla" (om det nu är det man är ute efter) av att följa ett äktenskap i dess krackelering.

    SvaraRadera
  2. Gardells bok har jag läst och Ullmans bok slöläste jag i somras när den var DN:s följetong :-) Jag v i l l läsa deppiga saker, Maria. För mig finns den enda tryggheten i att jag vet så mycket som möjligt. Det är säkert en neuros ;-)

    SvaraRadera
  3. Ganska komplett lista du har. Men vill ändå tipsa om Surviving the Economic Collapse. Förstahandsupplevelser från kollapsen i Argentina 2001. Gissar att många greker önskar dom läst den för ett år sedan...

    SvaraRadera
  4. Du borde läsa Derrick Jensens böcker, ex. "What we leave behind" och "Endgame". Se exempelvis: https://www.youtube.com/watch?v=cAuqjzYPx9Y

    SvaraRadera
  5. Tillväxt till döds, av Stellan Tengroth

    SvaraRadera
  6. Alex Scarrow "Last Light" och uppföljaren "Afterlight". De bästa skönlitterära skildringar jag har läst om hur det kan komma att se ut när samhället kollapsar, och vad som händer därefter (del två utspelas tio år efter del ett). Dessutom med en stark kvinna som huvudperson i andra delen.

    Om du inte orkar läsa kan du se BBC:s nyinspelning av sjuttiotalsklassikern "Survivors", två säsonger finns utgivna på DVD.

    http://www.imdb.com/title/tt1258189/

    Mvh, Martin i Stockholm

    SvaraRadera
  7. Jag håller med om "Last light" och "After light". Jag gillade också "World Made by Hand" av James Howard Kunstler väldigt mycket. Den utspelar sig också i någon slags efter peak oil-värld.

    Faktamässigt så har Mark Lynas bok "6 grader" gjort stort intryck på mig.

    SvaraRadera
  8. "6 grader" gjorde stort intryck även på mig. Men jag vågar knappt tipsa om den, för en vän låg i fosterställlning och grät i veckor efter att ha läst den.

    SvaraRadera
  9. Mycket bra tips här, massor att sätta sig in i för någon som börjar vakna upp. :)

    SvaraRadera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)