lördag 10 november 2012

"hemma hos"

"Det här är mitt hideaway", berättar partiledaren med en svepande handrörelse för tidskriften "Lantliv". "Här har jag lagrat mat och förberett mig och min familj för att gå off grid.  Här är mitt privata lilla vindkraftsverk." Partiledaren visar oss runt bland vedspisar och matkällare. "Här finns mat till min familj som räcker i flera år framöver", skrockar han. Han berättar om hur han i våras sålde sin förra bostad, en pampig åttarumsvilla med strandtomt gränsande till Mälaren. "En ung och dum barnfamilj köpte den till överpris, ler han. Men de kommer aldrig få en vettig försäkring i det området. Alla utom de vet ju vilken översvämningsrisk det är precis där "
Eller, nä, det där lär ju inte hända. Inte heller detta:
Det miljöpartistiska språkröret visar i bild upp sina oanade talanger i lerduveskytte. "Jag är djupt oroad över hur jag ska kunna hitta tillräckliga mängder med protein till min familj i framtiden, medger han. Därför beslöt jag mig för att ta jägarexamen". Att skjuta visade sig vara riktigt roligt. Han har redan införskaffat tre olika jaktvapen. "Men jag funderar på att också köpa en jaktpistol", skrattar han. 
Ännu mindre otroligt:
Den före detta moderata näringsministern berättar om flytten bort från Skåne: "När Östersjön värms upp och bristen på fossila bränslen samtidigt blir märkbar ökar risken för långvariga elavbrott, anförtror han oss. "Då känns det inte säkert att bo så nära ett kärnkraftsverk. Vi har idag inte kapacitet att kyla ner dem under lång tid". 
Att tro på sin politik, utåt, är viktigt om man vill komma nånstans inom politiken. Ett för stort mått av tvivel lönar sig inte. Men hur ser den inre dialogen egentligen ut?

11 kommentarer:

  1. Märklig kommentar om kärnkraftverket. Vadå inte kapacitet att kyla ner dem? Du tror att någon kommer att ha snott dieseln från reservaggregaten och att inga brandbilar kommer att finnas tillgängliga att fylla upp vatten-nivåerna?

    SvaraRadera
  2. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=4840068 http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/karnkraft/article3132838.ece

    http://www.eon.se/upload/eon-se-2-0/dokument/om_eon/om_energi/energikallor/karnkraft/Sammanfattning-av-stresstester-pa-OKG.pdf

    Den senaste sammanställningen av stresstestet visar att man klarar det. Men på kort sikt. Vad händer om det blir ett permanent problem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Restvärmeutvecklingen avtar rätt fort, så det är kylningshaverier i direkt anslutning till snabbstopp som är svårast att hantera. Förutser man ett längre avbrott kan man helt enkelt plocka ur bränslestavarna som vid ett bränslebyte och lägga dem i förvars-bassäng. Efter ett år brukar de skickas i särskild lastbil till mellanförvaret.

      Radera
    2. Helt rätt jeppen. Så länge man kan förutse exakt tidpunkt för ett oförutsedd naturfenomen eller en terroristattack så är det inga problem.

      Radera
    3. @BO: Ditt svar är bara konstigt. Grejen är att om man får ett strömavbrott så hanterar man det på ett antal olika sätt, och ju längre tiden går desto mindre värmeutveckling har man att parera.

      När det gäller "terroristattacker och naturfenomen" så är givetvis reaktorerna tänkta att klara sånt. Men gör de inte det så får man spärra av ett område under en tid. Än sen? Fukushima visade att det inte finns någon större risk att skadas i ett sådant scenario, och vill man akta sig finns det mycket annat som är betydligt viktigare att tänka på - trafikrisker, brottslighet, ätande (matförgiftning, fetma, cancer, humörpåverkan), idrottsolyckor, solsken, partikelcancer mm.

      Radera
  3. Jag fryser. Ständigt. Man gör det som reumatiker. Fleecetröjan är min käraste ägodel. Jag har skiljts från bilen, jag har ingen smartphone, ingen Ipad, ingen platt-TV, men jag vill vara varm.

    Kanonblogg förresten, hittade dig via Rymdis blogg, en annan pärla i mediabruset.

    SvaraRadera
  4. Oj, kommenterade på fel ställe, men strunt i det, bloggen är fortfarande lika bra.

    SvaraRadera
  5. Klart du ska hålla dig varm. jag är inte emot fleecetröjor. Jag är intresserad av dricksvatten :-)

    SvaraRadera
  6. Varför är den kloka så fylld av tvivel medan idioten är tvärsäker?

    Min första svarta svan såg jag strax efter det vi en mörk natt flög över brinnande eldar från krig i mellanöstern på 80-talet. Några dagar senare i stigande vårvärme (oktober) förundrades jag av hettan i en avancerad datastyrd anläggning. Hade lärt mig att temperaturen måste hållas vid 20 inom +- 0,5 grader. Mina värdar skrattade och förklarade för en ung okunnig ingenjör att komponenterna klarar minst 70 men när det kommer personal hit får vi slå på kylning vid 40 för annars orkar de inte jobba. Jag var där av helt andra skäl men denna nya kunskap ledde till snabbt sparad el för tiotals miljoner.

    Lite senare såg världens längsta mask 2 m men det var bara världens längsta daggmask, slemmaskar kan bli 60 m. Utanför hotellet fanns en arkeologisk utgrävnin. Här bodde de första kineserna som kom hit fick jag förklarat. Oj fanns det kineser här - hur länge sedan?

    Vänstertrafiken och BYO kändes mest främmande. BYO var skyltat på de flesta restauranger och betyder att man förväntades först köpa något drickbart i de små kvällsöppna vin och spritbutikerna och sedan betala en liten korkavgift på notan för maten. Jag var där nästan en månad för ett projekt som borde genomförts i Sverige men av rädsla avslutades i förtid. Det händer med många projekt. Mitt projektdeltagande var personligen mycket givande och blev alltså också mycket lönsamt för min dåvarande arbetsgivare.

    Långt senare läste jag Den svarta svanen, vad mycket osannolika händelser kan leda till av Nassim Taleb. En viktig bok som jag utgår från att alla snart läser, senast under gymnasietiden eller dröjer det lite ytterligare?. Tänker på när jag inte ens visste att det fanns svarta svanar. Tänk om en elak svart svan landar snart. Ska nog ut på landet och slå på värmepumpen så huset håller sig en bit över minus.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Den svarta svanen" är en fantastisk bok. Men den kräver en del av sin läsare. Man måste liksom redan vara gripen av ämnet.

      Radera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)