torsdag 8 november 2012

Känner du några barn?




                                          Det här är min yngste son Axel. Han är sju år. 

"Nästa klimatrapport kommer att chocka världen", säger Yvo de Boer, FN:s förre chef för klimatförhandlingar. IPCC:s rapport kommer först i slutet av 2013. Förmodligen kommer den visa att vi går mot mer än sex graders uppvärmning under det här seklet. Kanske åtta? Att vi har nått mer än 4 graders uppvärmning redan inom fyrtio år.

Men vad är det vi ska chockas över? Om du har glömt vad du tidigare läst i ämnet så får du en liten påminnelse här:

3 grader 

Den indiska monsunen – livsviktig för jordbruket – blir mer opålitlig. Den uteblir helt eller orsakar förödande översvämningar. Himalayas glaciärer smälter. Pakistan drabbas hårt, men även Kina och Indien. Amazonas regnskog torkar ut. Australien blir världens torraste land – temperaturer över 40 grader blir vanligt. Extrema cykloner drabbar Danmark, Holland, Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Norra Europa får 20 procent mer regn, Sydeuropa blir långsamt en öken. I Arktis har 80 procent av havsisen smält. En ”ond cirkel” skapas: Amazonas regnskog torkar ut – skogsbränder rasar och frigör enorma mängder koldioxid – den globala uppvärmningen ökar ännu mer – vegetation och mark släpper i från sig koldioxid i stället för att absorbera den – i värsta fall kastas tre-graders-världen rakt in i en 4-graders- eller till och med 5,5-graders-värld.

4 grader 
Havet stiger, minst 1,5 miljoner människor enbart i Egypten blir hemlösa. Bangladesh förlorar över 30 procent av sina landområden, tiotals miljoner människor blir hemlösa. Antarktis is kan smälta snabbt och havsnivån stiga med fem meter. Jordbruksproduktionen minskar globalt. Större delen av den indiska subkontinenten uttorkad. Torka drabbar särskilt sydvästra Nordamerika, Centralamerika, Medelhavsområdet och Sydafrika. I Sydeuropa försvinner 70 procent av sommarregnen, värmeböljor varar i genomsnitt 65 dagar längre. Skogsbränder i Alperna. Storbritannien kan få 45 grader på sommaren. Europa får 80 procent mindre snöfall – skapar dricksvattenbrist. Grönlandsisen smälter snabbt, liksom Antarktis is. Det kan skapa en ”atlantcirkulation”, som tillfälligt kan kyla västra Europa och leda till kraftiga stormar. Permafrosten i Sibirien smälter, stora mängder metan frigörs. Eftersom metan är en 23 gånger starkare växthusgas än koldioxid, kan detta i ett slag öka utsläppen av växthusgaser med 700 procent.


Eftersom jag känner folk (mina barn och bonusbarnbarn) som förväntas leva om fyrtio år gör det här mig rädd. Tanken på Peak Oil eller en världsomfattande recession känns som - ingenting- i jämförelse.


3 kommentarer:

  1. “It’s simple enough, really: learn one thing, give up one thing, save one thing.”

    So do that. And then do it again …and again … and again -- until you wake up one morning and realize you have done something as useful, virtuous, and beautiful as any human being has ever done: you have left behind the seductive darkness – the Way of Destruction -- and you have returned to the light – the ancient, infinitely-rich conversation of Creation.

    Citaten ovan gömmer sig i mitt inlägg:

    http://theoldinsane.blogspot.se/2011/06/we-need-global-economy-to-crash.html

    Ha en trevlig läsning!

    SvaraRadera
  2. Några tankar om peak oil och dagens recession.

    Vad nästan alla ser är en kraftig nedgång i ekonomin. Nedgången förlänger den peak oil platå som vi lever på. Möjligheter öppnas för utveckling av flödande energi utan att störas för mycket av problem när det gäller oljan. Troligen bromsar utbyggnad av vindkraft kraftigt in här i Sverige närmaste året på grund av ett stort "överskott" av el.

    Senaste statistik över eltillförsel och användning är intressant, 12 mån tom september i år. Mest ökade exporten 77%, stamnätsförluster 41%, vindkraft 35%, och vattenkraft 22% allt annat minskade dvs också all användning från industri och hushåll. Det går lätt att förmoda att stamnätet tidvis glöder för att klara all export.

    Större vindkraftverk är effektivare men våra vägar klarar inte längre och tyngre vingtransporter. Lösningen blir att låta vingarna flyta eller flyga. Båtar klarar alla tänkbara storlekar men det är en del fördelar idag med landbaserad vind. Finns projekt på gång med att nyttja moderna zeppelinare för det blir för tungt för helikopter. Moderna zeppelinare behöver inte mängder av personal på marken utan nyttjar tex kompressorer för att minska gasvolymen. (Axel kanske blir pilot)

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)