onsdag 28 november 2012

Don´t worry - be happy

                                                 från "Jan Berglin fanclub" på Facebook

Idag duggar de tätt: Roliga inslag om galna kommunpolitiker. Först Berglin, därefter Tankesmedjan . Och jag, som knappt har kommit över veckans statistik i Christer Sannes nya rapport till Naturvårdsverket än - om att antalet köpcenter i Sverige har ökat med 44 % mellan 2000 och 2007.

Om du har en timme över kan du gott koppla ihop ord som "avtryck" + "kommun" +"arena" när du googlar. Det finns så mycket roligt att läsa om. I Växjö ska man tydligen koppla ihop två sjöar. Och lägga en scen mitt i sjön. Har du ytterligare lite tid över kan du lika gärna läsa kommunalrådet i Växjö Bo Franks (m) blogg. Här lägger han ut texten om fattiga och rika när han är på studieresa i Santiago.  Man kan också läsa om Eskilstunas nya satsning på både ny arena och nytt badhus. Det måste gå bra för Eskilstuna. Jag vet att jag läst om dem i något sammanhang under hösten, vad handlade det om? Jo, de var ju bäst på socialbidrag! Så var det.




18 kommentarer:

  1. Linköpings köplador ligger i alla fall nära staden, de blir utmärkta sko och skjortfabriker...

    SvaraRadera
  2. Roms sista dagar.

    Ju högre fallhöjd desto värre konsekvenser av fallet.

    Men det är knappast en dålig sak. En kollaps av det här systemet är helt nödvändig för att mänskligheten ska kunna räddas.

    SvaraRadera
  3. Håller med föregående talare.


    Barnbarnen, deras barn och barnbarn får det kämpigt, men sen kanske kommande generationer får ett bättre liv än vi själva har.

    SvaraRadera
  4. Bo Franks resonemang var underhållande i sitt upplysande om hur en moderat upplever världen. Kan förhoppningsvis finnas andra typer av moderater. Hoppas han ändå lärde sig något värdefullt för Växjö.

    Plastskor eller möjligen någon slutmontering av skor kan komma men tvivlar på att skotillverkning blir stort här de närmaste årtiondena. Skjortor, med extra bra passform, sydda av en robot styrd från Afrika eller Asien kan säkert bli tänkbart inom tio år.

    Under en period med extremt ekonomiskt sammanbrott kan primitivt skolagande och visst lappskrädderi uppstå, men knappast för en längre tid.

    Andra typer av globala olyckor än spruckna ekonomiska bubblor som gigantiska vulkanutbrott, asteroidnedslag eller tex 6 grader höjd medeltemperatur förändrar bilden.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är moderat, började som nyliberal och har med åren blivit mera konservativ.

      Radera
    2. Spännande att höra, jag har varit miljöpartist fram till för ett år sedan. Nu skänker jag gladeligen bort min röst till (nästan) vem som helst som genomför en omställning.

      Radera
    3. Jag är ganska missnöjd med mitt parti och det beror mest på att vi har tonat ner det ideologiska och inte är bra nog på att vårda statens grundläggande institutioner.

      Ideologi med värnande av frihet, humanism, rättssäkerhet osv är mycket viktigt under en tid av stora kriser så politiken inte blir ett velande mellan olika populistiska budskap och desperata särintressen. Utan ideologi tappar politiken förmågan att prioritera och försöka göra det bästa möjliga av något dåligt.

      Tyvärr är det ute med ideologi, inget parti orkar syssla med något så abstrakt.

      En omställning skulle kräva ungefär samma ansträngning som totalförsvaret under kalla kriget i andel av BNP, statsbudgeten och påverkan på samhällets alla nivåer. Det mesta av det som behövs är redan på gång i större eller mindre skala så det behöver inte börja från noll.

      Men det krävs en samsyn mellan många partier för att det skall ske och att man inte blockerar varandras lösningar. Mitt favoritexempel på blockerande av lösningar är kärnkraftsvänner som försöker blockera vindkraft och vindkraftsvänner som försöker blockera kärnkraft, hade de gett 17 i att vara i vägen för varandra skulle det inte finnas några kolkraftverk i Danmark utöver de största fjärrvärmeverken.

      Alla borde kunna inse att det är en fråga om överlevnad och det borde inte vara omöjligt att avstå konsumtion för investeringar, man kan t.o.m. äga det som man investerar i i stället för att bara ha minnet av kassa plastprylar.

      Radera
  5. Tompan vi och våra barn har några svåra problem att ta hand om. Påverkar säkert barnbarnen också, men sedan bör vi ha kommit förbi fossil energi och börjat sänka temperaturen. Dvs om 30-40 år.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  6. http://www.smh.com.au/national/at-the-edge-of-disaster-20121127-2a5xe.html

    SvaraRadera
  7. För djävligt Tompan. Vi får tydligen 30% mer koldioxidekvivalenter och risk för 39%. Visste att forskare oroade sig för metan från tinande permafrost men inte så här mycket. Risken ökar för 6 graders katastrofen. Får hoppas Maria läser artikeln även om konsekvenserna kan bli stora risker för matbrist tidigare än om 40 år.

    Nu ska jag ut och skotta.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst. Tinande permafrost är det som oroar mig mest just nu. Och havstemperaturen. Det går så fort.

      Radera
  8. Magnus Redin 11:18. Tycker det låter mycket bra.

    "En omställning skulle kräva ungefär samma ansträngning som totalförsvaret under kalla kriget i andel av BNP, statsbudgeten och påverkan på samhällets alla nivåer."

    Jag har inte räknat så noga på det, men låter rimligt. Påverkar alltså inte lika betungande som under kalla kriget eftersom vi har en betydligt större ekonomi idag.

    "Det mesta av det som behövs är redan på gång i större eller mindre skala så det behöver inte börja från noll."

    Mycket bra konstaterande. Alldeles för många som inte ser att vi har mycket god början på flera områden.

    "Mitt favoritexempel på blockerande av lösningar är kärnkraftsvänner som försöker blockera vindkraft och vindkraftsvänner som försöker blockera kärnkraft, hade de gett 17 i att vara i vägen för varandra skulle det inte finnas några kolkraftverk i Danmark utöver de största fjärrvärmeverken."

    Vi skulle behöva ett långt samtal, men nöjer mig nu med att deklarera tre synpunkter.
    1. Jag inser att kärnkraft finns kvar så länge ingen större ytterligare olycka sker.
    2. Jag vill att säkerheten höjs mot främst terrorister.
    3.Danmark kunde ha bättre elnät till Sverige för import och export.

    "Alla borde kunna inse att det är en fråga om överlevnad och det borde inte vara omöjligt att avstå konsumtion för investeringar, man kan t.o.m. äga det som man investerar i i stället för att bara ha minnet av kassa plastprylar."

    Håller med dig, just det här med hur prekärt läget är motverkas av starka krafter. Osäker på vad som är bäst för att neutralisera det mer än utbildning och exempel.

    Hur bra våra produktions och konsumtionsvaror ska vara går att diskutera. Det går enkelt att tillverka maskiner och ting som håller mycket länge med litet underhåll, men även om de görs så effektiva som möjligt är det med dagens teknik (imorgon kan vi bättre) och kostnaden blir mycket stor. Jag ser det som bättre med kraftigare styrmedel för återvinning. En 50 år gammal bil kan fortfarande fungera, men drar mycket mer bränsle och är betydligt farligare än en ny bil.

    Plast används till mycket viktigt idag för sina fördelar. Plastflaskor väger mindre än glas och bör enkelt gå att återanvända stort antal gånger. Pant på en högre nivå borde enkelt kunna införas. Plast är lätt att forma och därmed billigare än metall, men visst görs mycket skräp. Försöker ta med starka plastkassar typ IKEA till affärer för att spara på enklare engångskassar. Förpackningsplast minskar bakterietillväxt på matvaror och sparar därmed mycket från att kastas.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag oroar mig inte för engångskassarna, de använder en gnutta mer plast än de tunnare soppåsarna och både brinner bra i kraftvärmeverket. Jag använder ofta tygkassar då de är starkare och bekvämare att bära än plastkassar och så undviker det ett irriterande överskott av engångskassar.

      Framförallt i fattiga länder skulle mycket mat kunna räddas genom användande av mer förpackningar och kylkedjor.

      Radera
    2. Du har helt rätt att engångskassarna inte är så farligt ur energisynvinkel. Ser dem som större problem i vatten, de skadar och dödar många djur som råkar få dem i sig. Har nyss fått en brun soptunna för "matavfall" och tycker att det främst är en pedagogiskt bra ide. Slutade därför tillfälligt helt med att lägga "matavfall" i egen kompost. Får se hur det blir till våren.

      Helt med på förpackningar och kylkedjor. Mobiltelefoner räddar också en del i fattiga länder.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    3. Bara några års teknikutveckling till så blir smarta telefoner riktigt billiga och alla människor kan utöver röstkommunikation och SMS få tillgång till ett obegränsat bibliotek med all kultur.

      I Linköping sortera vi matavfall och annat som kan rötas till biogas i en grön påse, det blir sedan biogas till bussar och bilar samt gödning.

      Jag tillåter mig viss lyxkonsumtion, LED-myslampor i fönstren, en diskmaskin som drar mycket el och vatten och diskar bra och snabbt, lite stearinljus när det är ruggigt ute och mera varmvatten än vad som behövs för att bli ren. Någon guldkant vill jag unna mig när jag lever i en rik tid, jag sparar in på annat.

      Radera
    4. Något mindre smarta telefoner blir snabbt fler än andra typer av telefoner. De är givetvis inte tänkta för människor direkt. 50 miljarder ab tror Ericson på till 2020 men de var redan 6 miljarder i slutet av 2011.

      Vi har en brun papperspåse och den lilla metallbiten på min frus tepåsar måste tas bort medan mina filterpapper med kaffesump tas emot. Utgår från att det är till biogas men hela marknadsföringen i Nacka verkar går ut på en rabatt på hela soptaxan.

      Du är säkert en större förebild i "sparande" för jag kör en gammal V70. Eldar en hel del i kakelugnen men har lite direktel och har bara orkat installera värmepump i sommarstugan, men tänker framåt göra det även här. Använder lite LED för utomhusbelysning. Tänker snart installera inne.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    5. Vi är så trista att vi har struntat i hela utejulbelysningen i år. Alla andra hem glittrar så att det räcker ända hit. Det är mest för syns skull, för våra elräkningar är enorma - med alla internetuppkopplingar som vi har. Nåväl, det får bli ny start nästa år. Man kan inte göra allt på en gång...

      Radera
  9. Klart vi gör mycket för syns skull, även jag. Vi kommer att ha lite innejulbelysning. LED utomhus är främst för att hitta i mörkret, men visst lite har närmsta grannen uttalat glädje över. Det är inte tänt ständigt heller.

    Förstår inte att internetuppkopplingarna drar så mycket el att det märks på elräkningarna. Men visst drar datorer som är på en hel del, jag tror mer på dem och har du gamla skärmar så är det riktigt illa.

    Allt genast är svårt, ska fundera på om jag kan bli mindre energislösande.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)