fredag 23 november 2012

Vardagslyckan

                                          Den döende dandyn har klimatångest. 
                                          Han måste ligga still och sörja och tänka på döden. 

"Emla-generationen" kallar gamla barnmorskor unga kvinnor som inte vågar ta ett blodprov utan bedövningskräm. Stickrädda. Emlakräm är symtomatiskt för en tid och en kultur som lägger stor möda vid att undvika att smärta någonsin uppstår. En trygghets- och säkerhetskultur. Hur ska man överhuvudtaget kunna nå fram med information om en framtid som inte ser så ljus ut till oss?

Många informatörer och PR-byråer har gott om åsikter om hur man ska göra. Deras metoder är ofta att man inte får väcka människors ångest. Då sker ingen förändring. Men - ursäkta mig: Hur sker förändringen då? Vi är omgivna med tusen och åter tusen tecken på att vi bara ska fortsätta som vanligt. "Keep calm and carry on!" Er metod har ju inte funkat så bra, skulle man kunna säga.

Mitt sätt har varit att prata om sammanhang som jag har förstått - rakt upp och ner, tidvis rejält ångestladdat. Det har inte heller varit så lyckat. Ångest gör hemska saker med oss. Ångest får oss att lägga oss ner och vilja dö just nu för att alla någon gång ska dö.

Sen ska vi alla dö. Inte nu, vad vi vet. En döende dandy till förälder, det är inte vad ungarna behöver. Ungarna behöver någon som istället blir extra närvarande i nuet, någon som tar tillvara alla de glädjeämnen som finns kvar. Ungarna behöver föräldrar som ställer om, bit för bit. Men ungarna behöver inte föräldrar som håller för öronen och shoppar vidare - i ren ångest.

Vilket mod det krävs av oss, att vi ska kunna hacka i oss kunskapen om en "inte-särskilt-ljus-framtid" för våra barn. Och orka fortsätta. Harva vidare, göra små förbättringar, förbereda oss.

Det här tar lång, lång tid. Det är en process som svajar fram och tillbaka. Jag tror att det är så inlärning sker. Hackvis.

Så, du som ligger i sängen och bara gråter för att allt ser så mörkt ut: Torka tårarna. Se på vad du har. Bryt ihop och gå vidare - men gå inte tillbaka!

                              Mitt bonusbarnbarn och min yngste son är glada. Varje dag. 
                              De behöver glada, starka, modiga föräldrar, precis som alla andra barn. 


9 kommentarer:

  1. Tänk vad fort fårket kommer dö av när det smäller och tänk vad mycket jordbruksmark som blir över till oss som förberett oss :). Många är klena i psyket "Emla generationen" var en bra benämning haha. Jag fattar inte att folk inte inser att vi endast är ett djur och kan djur klara sig utan rinnande vatten och mat från affären så ska det väl vara själva faan om vi med våran intelligens inte grejar det. Och som sagt klimatet kommer få skördar att slå fel och kuststäder svämmar över men jag tror inte på en bastu på hela jorden det kommer gå att leva vid polerna där vi råkar bo :). Så upp med hoppet och föresten peak oil är ju här som en räddare. Alla ska som du sa dö att medelåldern kanske sjunker gör att vi lär oss ta vara på livet.

    SvaraRadera
  2. Ah.. Det var PRECIS ett sådant blogginlägg jag var i behov av. Ångest gör förfärdliga ting med en. Jag blir definitivt ingen bättre förälder eller ektefelle. Frågan är hur jag skal ballansera mellan "konstruktiv ångest" och den destruktiva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja - hur balanserar man det obalanserade? Genom att göra saker tillsammans, tror jag. Och genom att läsa snälla saker tuffa dagar - och tvärtom.

      Radera
  3. Lite olika fungerar vi som människor. Förmodligen har jag någon personlig brist men jag känner ingen ångest och inser ändå att vi har en svår anpassningsperiod framför oss. Är ingenjör och har arbetat med förändringar och utveckling större delen av livet.

    För mig blir reaktionen att fundera på möjliga åtgärder för att mildra omställningen. Har också en övertygelse att vi kommer förbi den ekonomiska krisen, peak oil och den problematiska temperaturhöjningen även om vi knappast hinner innan vi nått 2-4 graders höjning och att det sedan tar lång tid att nå åter till acceptabel temperatur.

    Lagstiftning och personliga förändringar krävs men den kunskap som finns och den snabba ökningen av ny kunskap som sker taggar in efter hand och ändrar den verklighet vi lever i. Tar två exempel med bilar som sparar bränsle och visar utvecklingen mot helt autonoma bilar.

    Tänkte ta 3D-skrivares snabba utveckling från 80-talet till strax och lite mer obekant om el, men nöjer mig med att 3D-skrivare kommer att sänka vikten och priset för bilar de närmaste åren. Samt flagga för trevlig artikel i senaste Filter om ett troligt Nobelpris i fysik eller kemi för elproduktion.

    Bilar
    Bilarna blir nu snabbt mer autonoma. Automatväxel och farthållare var första stegen. Nu kommer säkerhetshöjande automatik raskt.

    Bilar som kör automatiskt i vägtåg är möjliga på vanliga motorvägar, det har Volvo PV kommit fram till efter att det treåriga EU-finansierade SARTRE-projektet (Safe Road Trains for the Environment) avslutats.

    Ett vägtåg fungerar så att en mänsklig förare i en lastbil tar täten och personbilarna hänger sedan på automatiskt bakom i ett tåg som kan bestå av åtminstone fyra efterföljande bilar. Genom att anpassa teknik som redan idag används i personbilar, kombinerat med ny teknik, kan man köra i upp till 90 km/t med ner till fyra meters lucka mellan fordonen.

    Ovan var bara ett exempel från nu i höst. Med detta system får alla efterföljande bilar en stor besparing i luftmotstånd och drar alltså mindre bränsle förutom att det bara är en som behöver styra hela tåget.

    Tar ett till från Volvo. 2014 räknar Volvo med att ha bilar produktionsklara som kan köra helt autonomt i upp till 50 km/t i bilköer.

    Det handlar alltså inte om fullständigt autonoma bilar som kan köra överallt utan ett system avsett för bilköer som föraren själv kan välja att koppla på och av. Systemet är en vidareutveckling av nuvarande teknik med adaptiv farthållare och filkörningsstöd.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  4. Nu vet jag inte vad SATRE har att göra med peak oil och global uppvärmning. Det som dock förvånar mig är att folk tror peak oil betyder dyrare bensin.....Det är MYCKET mer allvarlig än det.
    Räknestycket som svenska miljöpartister och andra målar upp är inte relevant i förhold till de problem och utmaningar som vi globalt står över. När man talar om att äta mindre kött for att redda planeten, är det antingen någon som inte har någonsomhelst aning om problemets omfång, eller så är det någon som helt bevist ljuger.
    Miljöeffekten av att äta mindre kött försvinner totalt när man köper kött från Nya Zeeland......
    Om du värkligen är rädd om miljöet och rädd om Sverige, ät mindre kött, men allt kött du köper skal vara köpt hos den lokala slaktern.....

    Så.....Om man ser på utviklingen som bilar har varit gänom, från början till nu, så har dom knappas utväklats något alls. Dom rullar fortfarande på gummihjul och har en ottomotor. Som drivmädel är det petroleum baserad flytande medium som gäller. Dette är nästan utan undantag. Kolla in elektronik och datorteknologi. Där ser man utvikling. Om bilen hade utviklats i samma tempo, och med samma steg som elektronik, då hade vi inte haft problem med peak oil og alt som hörer till. Konklutionen är den att det finnes inget i dag eller i löpet av de nästa 10 åren som kan ersätta petroleums produkter som drivmedel. Så länge vi inte har någon ekvivalent till petroleum finns det ingen möjlighet att rakt av lägga om produktion som er baserad på petroleum till något annat. Konstgjödning, mediciner, storskalig jordbruk och lantbruk, transport, säkerhet etc är allt baserad på olja. Utan billig olja vill vi potesielt återvända till 1940.........Inklusiva krigen.

    SvaraRadera
  5. Problemets omfång.

    Det är som jag ser det helt ok att gnaga bort en liten liten del av ett gigantiskt problem även om man inte klarar hela problemet på en gång. En mindre bit är personbilars bensin och dieselanvändning. SARTRE minskar bränsleförbrukningen nu genom bättre körstil och fartvinden.

    Elektronik och datorer börjar få effekt på biltransporter ur synvinkeln energianvändning. Dagens autonoma bilar är i pengar mest sensorer och datorer. De flesta försöken verkar vara hybrider eller elbilar. Utvecklingen går på området allt snabbare. Vi kommer nästan säkert att ha de första helt autonoma bilarna på allmänna vägar i Sverige inom fem år, dvs utan mänsklig reservförare i bilen. Det betyder att energianvändningen för transporterna med personbilar faller. Sensorerna och datorerna är alltså extremt dyra i de få autonoma bilar som finns idag, men priset halveras snabbt och prestanda dubblas ännu hastigare. 3D-printing av bildelar bidrar om några år också till lägre bilvikt, kortare transporter vid tillverkning och billigare montering. Autonoma bilar gör behovet av vägutrymme för personbilstransporter några gånger mindre även med samma antal bilar som idag, men vi kommer inte behöva så många bilar längre.

    En mycket tidig användning blir att den autonoma bilen långsamt letar reda på en parkeringsplats när föraren lämnat den och sedan kommer åter när man önskar. Möjligheten att jobba eller göra annat i bilköer tilltalar många och klaras allt lättare med semiautonoma bilar som samtidigt sparar energi. Nästa steg blir en billigare taxi inom en stad. Sedan ser "alla" att bilpooler är mer lönsamt än egen bil. Eftersom nästan alla bilresor är mycket korta blir elbilar lösningen för de flesta resor med personbil. Samverkar med detta gör att allt fler unga tar körkort allt senare eller inte alls medan antalet mobiler om ett år blir fler än alla människor på jorden. Ericson ser en tusenfaldig ökning av trafiken i mobilnäten de närmaste 10 åren. Det blir givetvis mycket maskin till maskintrafik i näten.

    En svart svan kan fördröja. En någorlunda kraftig "normal" ekonomisk nedgång betyder inget för närmaste utvecklingen av autonoma transporter. Sverige är givetvis efter Asien och Usa i starten för här är politikerna när det gäller kommunikationer mest upptagna av förbifart Stockholm.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  6. Nanotec är inne på något mycket viktigt här. Det finns ingen universallösning på alla problem, men det finns många små lösningar som var och en löser eller lindrar åtminstone en del. Det är genom att tålmodigt och strävsamt applicera dessa lösningar vi kan komma framåt.

    Världen står inför stora utmaningar, men samtidigt har möjligheterna att lösa dessa aldrig varit större. Det har aldrig i historien funnits större tillgång till den viktigaste resurs vi har: Mänsklig hjärnkapacitet med allt vad det innebär av innovationsförmåga, fantasi och medmänsklighet.

    Ser man bara ett stort problem som kräver en lösning är det lätt att misströsta, lätt att tro att allt hopp är ute och att den enda möjliga utgången är total katastrof.

    Att säga att bilar inte utvecklats är att helt ignorera verkligheten. I många år hände inte mycket, det är sant, men de senaste 20 åren har det börjat röra sig ordentligt. Jämför vi med 1990 så åker vi idag säkrare, bekvämare och snabbare med halva energiförbrukningen. Var befinner vi oss om ytterligare 20 år?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enklaste prognosen är ytterligare en halvering av energianvändningen för personbilar. Men det händer så mycket nu att jag tror redan årsmodell 2015 halverat förbrukningen ännu en gång. Skälet är bättre stödsystem åt föraren, laddhybrider och kanske rena elbilar.

      Men utvecklingen stoppar inte där. Ett nytt amorft stål har sett dagens ljus här i Sverige. Stålet är 2-15 ggr starkare än dagens bästa stål och har extremt svårt att rosta. Lovar på sikt därmed mycket lättare bilar. En maskin som ger el från bara 80 gradig värme har fått patent och skrivs om i en bra artikel för icke tekniker i senaste Filter - Nobelprisnivå.
      Detta var bara svenska nyheter som påverkar mycket mer än personbilar.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)