söndag 11 november 2012

Ser inte min katt i ögonen



Katten Jussi ligger på soffan och tittar på mig. Jag vill inte riktigt möta hans blick. Jag har precis läst "Time to eat the dog? A guide to sustainable living" av Robert och Brenda Vale. 

Boken har legat på hyllan här hemma i ett år. Men det är något som tar emot med att läsa den. Jag vet ju vad den handlar om: De ekologiska fotavtryck som våra husdjur gör. Men om jag redan har blivit osams med alla flygande vänner kan jag väl lika gärna fortsätta och reta upp alla djurvänner i min bekantskapskrets. Suck. 

En liten adventskalender med små godbitar i- om katten själv får välja. bild: Jenny Roos 

Fakta från boken: Det är mer resurskrävande för planeten att föda upp en stor hund än att köra runt i en SUV. En granne har funderat på att krympa sin jättepudel till dvärgpudel av just den anledningen. Men det låter sig inte riktigt göras.  

Lösningen är förstås att både katten och hunden blir vegetarianer - om de vill behålla livet och inte bli till mat. Vad är det som är så provocerande med boken, förutom titeln? Jo, de noggranna beräkningarna. En medelstor hund behöver 0.84 hektar för att bli mätt, per år. En katt behöver 0,15 hektar

Vi har två katter. Det blir 0,3 hektar. Har vi råd med det? Nu och sen? 

Som författarna säger: "Vi skriver ju inga recept i boken, alltså menar vi inte på allvar att du ska äta upp hunden och katten. Men vi vill prata om resurserna som krävs för att ha husdjur. "







10 kommentarer:

  1. Allting på denna jord och en hel del utanför planeten ger ekologiska fotavtryck. Det är det som är ekologi, hur allt hänger ihop.

    Däremot skulle vi få det bättre och lättare om vi samarbetade med systemen bättre och inte la så mycket energi på att betvinga och misshushålla.

    Skall du må dåligt över att du har katt så kan du nog välja att må dåligt över allting.

    För egen del så sållar jag mycket friskt bland litteratur och annan media när det gäller miljörörelsen. Är man lite insatt i politik så tittar fascismen fram lite för tydligt ganska ofta. Om de ens är medvetna om det rättfärdigas det med hur viktigt och "rätt" det är, som alltid i de totalitära och förtryckande hjärnorna.

    Gläd dig åt din katt och ta mycket väl hand om den istället för att må dåligt över den.

    Jag har tre katter som håller efter mössen tillsammans med några råttfällor istället för att köpa gift eller låta Anticimex köra hit.

    Två hundar som håller undan sork - som skadar både fruktträd, buskar samt grönsaksodlingar - och rovdjur som annars skulle gå på mina höns och gäss.

    De gör väl nytta för sin mat som de dessutom omvandlar till gödsel i omgivningarna.



    SvaraRadera
  2. PS Siffrorna angående antal hektar är löjliga. Min hund på 10 kg som är mycket aktiv, ute i princip hela dagarna köper vi runt 80 kg foder till och det är en hel del vegetabilier, inte minst spannmål i den. Hundarna har fri tillgång till sitt torrfoder.

    På 0,84 ha kan du odla 6-8 ton vete eller föda en oxe på flera hundra kilo. Ge dina husdjur matrester till stor del så blir det ändå mindre. Att hundar och katter endast skall ha monotont torkat helfoder är nonsens. De mår bra av variation av kosten inom vida ramar om de vänjs vid det från början.

    Min hund ovan fångar dessutom en hel del gnagare, äter bär och rotfrukter i omgivningen på eget bevåg. Hon har låg domestiseringsgrad och har ett väldigt naturligt beteende. Hon skulle nog klara sig hyfsat om hon valde att lämna oss.

    SvaraRadera
  3. Alltså, jag mår inte dåligt över katterna. Men jag tycker att det är jobbigt att deras mat gör avtryck i samma nivå som att köra en rätt stor bil. Det där eviga schackrandet mellan vad man tycker att man kosta på sig i utsläpp eller ej. "Om jag sopsorterar kan jag säkert åka till Thailand", typ.

    Och i framtiden - kommer vi ens att ha råd att prioritera att ha husdjur?
    Nä, man får väl skicka ut några ungar att meta mört. Fast jag undrar om de ens äter det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är relativt säker på att många kommer att få välja bort rena sällskapsdjur under en längre period inom en inte allt för avlägsen framtid. Har du möjlighet och vill prioritera det så kan du ha kvar din katt.

      Jag har inte läst boken men det låter som om det är en vansinnesberäkning de gjort i boken. Som jag visade dig förut är beräkningen på 0,84 ha för en mellan hund väldigt sned. Du föder en högmjölkande ko på ett ha eller sex får pluss deras avkommor. Jag vet inte hur varenda kattmatsfoder eller hundfoder är tillverkat men skulle tro att det är det billigaste köttet, dvs det som inte vi vill ha, gamla hönor, "skrubbekött" och inälvor osv.

      Du kan med en annan skrivning vända det till att vi på ett bättre sätt utnyttjar resurserna. Inte skulle det vara bättre att göra kompost av det hela.

      Radera
  4. ...jag hade en vän som för ett antal år sedan nästan enbart födde upp sin innekatt på potatis. Den blev glad över lite mört. :-)

    SvaraRadera

  5. Jag och min fru har tagit hand om 8 katter från katthem som sommarstugeägare och liknande löst folk har övergivit när hösten kommit. De är nu 6-10 år och kommer att hinna leva hela sina liv hos oss.
    Att våra katter skulle kräva 1.2 hektar är bara strunt. Strunt är strunt även mellan blanka pärmar. Släng boken i återvinningen eller kaminen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodar det är en sådan där total sammanställning där energiförbrukning under hela kedjan tas med och omvandlas till energiproduktion på någon standardiserad åker. Vilket är en osannolikt löjlig redovisning i så fall. Då situationen nu inte är sådan. Om den nu av någon anledning blev så skulle antalet hushållskatter minska drastiskt i god tid.

      En människa på 70-80 kg kan försörja sig på 0,08 ha åker vad gäller livsmedel att då hävda att en katt på 3-5 kg skulle behöva det dubbla blir mycket absurt även om det är en vegetarisk diet för människan.

      För att visa proportionen så producerar en yta på 0,15 ha ca 1350 kg mjölk/år eller knappt 4 kg/dag. Det motsvarar lite mer än vad en katt behöver. Detta är dessutom på svenska åkrar med sin låga årsproduktion (pga vintern)

      Radera
  6. Precis som Patrik Sellman så har jag en katt som håller diverse fyrbenta gnagare på avstånd. Tyvärr stryker en eller annan tvåbent flygare med lite då och då också, men lite svinn får man räkna med.

    Min tomt är på hundra kvadrat ungefär, men tomtgränsen är inte detsamma som Mollys revir förstås, jag räknar kallt med att ett gäng med grannar också slipper ha gnagare i närheten och därmed är hon rättfärdigad och godkänd på alla sätt och vis.

    SvaraRadera
  7. Tycker uträkningen från boken verkar rimlig. Att en människa kan leva på 800m2 är inte samma sak som att hon gör det. Våra husdjur drar i resurser allt från sjukbesök och tuggleksaker till större bilar och valpkurser. Självklart får vi något tillbaka från dem, annars hade vi inte haft dem; men när vi blir tvungna att skära ned kommer de sannolikt bli nedprioriterade tidigt. Bra och känsligt ämne att ta upp!

    SvaraRadera
  8. Jag gillar inte ens mina katter särskilt mycket, men jag kommer aldrig att ha färre än två så länge jag bor som jag gör. De håller efter möss och sork på ett utmärkt sätt. Skulle den alternativa framtiden där jag odlar mycket mer av min mat själv bli verklighet är de ännu viktigare som skadedjursbekämpare. Vi har haft katter i Sverige sedan tidig vikingatid, jag tror de fyllt en funktion och gjort skäl för maten hela tiden.
    Vad gäller hunden: Min hund vaktar, vallar och varnar. Hon skulle vara värd sin vikt i guld i den alternativa framtiden där jag har min mat och min värme lagrad hemma... Fast det hade varit bra om hon hade apporterat och jagat också. Jag behöver fler hundar.

    SvaraRadera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)