måndag 12 november 2012

Så sparar du smartast till ditt barn


                                         lånad getglädjebild från www.mynymberis911.se

"Eftersom ett sparande till barnet ofta är långsiktigt och sträcker sig över en längre tid än fem år ska du undvika att ha pengarna på ett sparkonto. Vill du att pengarna ska ha en chans att växa är det bättre att du placerar dem i aktiefonder, tipsar Maria Landeborn.
– Var inte rädd om fonderna skulle gå ner, sett i en längre tidsperiod lönar det sig att fondspara, säger hon."
                         Aftonbladet "Min ekonomi" söndagen den 11 nov 2012 


Klart att man vill investera i sina barns framtid. 

Tankarna på hur den framtiden kan komma att se ut spretar åt lite olika håll. Men jag är rätt säker på att den inte kommer att se ut som idag. Maria Landeborn, Aftonbladet och jag har inte gjort samma framtidsanalys. 

Om jag fick välja en sak att investera för mitt barns räkning så skulle det vara tid. Vi ska ha tid tillsammans. Tid att prata, tid att lösa att små och stora problem som kan dyka upp längs vägen.  Tid att överföra kunskap. 

Näst efter tid skulle jag vilja ha skog. Skog att gå i, lära sig att orientera sig i och lära sig att ta hand om. Om jag kunde önska mig några fler saker för barnens räkning vore det höns och får
Herregud, de är ju stadsbarn, de är rädda för djur. En ko är alldeles för stor. Hm, jag tycker nog också att en ko är för stor. En get, kanske? Jag skulle rekommendera alla som har en deppig dag att gå in och läsa "getglädjetråden" på alternativ.nu. 

Bra skor skulle jag vilja att de hade också. Nu och sen. Vi kommer att få gå en del. 

"Lär också ditt barn att pengarna du sparat till honom eller henne inte ska gå till nöjen.
– Var tydlig med att det här är ett sparande som ska gå till att bygga upp barnets egna vuxna liv. Pengarna kan gå till att ta körkort eller till att köpa lägenhet, säger Maria Landeborn."
               mer ur samma artikel 


Men du kanske har en bättre plan - vad skulle du investera i ?

11 kommentarer:

  1. Jag håller med dig. Bra prioriteringar. Blir några genbanksregade Lappgetter för min del. :-)

    Höns och gäss är inte så tokiga heller.

    Höns kan du lätt ha i staden om du har en tomt.

    SvaraRadera
  2. Jag funderar från andra hållet på hur man kan tjäna pengar på lågt utnyttjade marker så det går att bygga upp nyttiga saker för framtiden.

    Finns det t.ex. en efterfrågan från stadsbor på att flytta till miljöanpassade parhus på landet och hyra boende, åker och tillgång till hage och dela på djurtillsynen med grannar? Knuten är nog att det måste finnas pendlings eller distansarbete för att finansiera livsstilen.

    Går det att räkna hem det på att bygga enklare och hyra ut det som sommarnöje för de som inte kan flytta? Månne det finns människor som vill kombinera det med att hyra en potatiskällare och köpa ett ton blandade ekologiska spannmålssorter att mala hemma till sig och grannarna i trapphuset?

    SvaraRadera
  3. Det är nog en smart tanke :-) Du menar, som bostadsrättsföreningar på landet?

    SvaraRadera
  4. Bostadsrättsförening på landet vore en variant.
    En annan är att tänka sig en kolonilottsförening med större odlingslotter och en gemensam ladugård.

    Själv skulle jag dock hellre driva ett projekt där jag har kontroll, bygger husen och ser till att det bonniga blir gjort och drar in profit som jag kan investera vidare.

    SvaraRadera
  5. Det finns ju den typen av hästboenden, till exempel i Heby (Julmyra Gård), och ekobyar projekteras ju också, så varför inte? Men läget är nog väldigt viktigt.

    SvaraRadera
  6. Vår son sitter med ett orimligt högt belopp på bankkonto för att hans far är livrädd att investera i något alls. Allt är så övervärderat tack vare dagens hittepå-pengar, inte minst den där skogen du pratar om. Jag tvivlar inte för fem öre att skog i södra Sverige kostar 30-50% mindre om inom ett decennium. Funderar på att placera en del av sonens kapital i guld och/eller silver men det är ju också löjligt högt värderat.

    Nä, det är en total ångest. Den där tiden du pratar om den bjuder vi på ur egen ficka men annars... jag vet inte.

    SvaraRadera
  7. Jag tror det enda som egentligen lönar sig att ge till sina barn nu, det är kunskap.
    Kunskap om hur man får mat på bordet och kläder på kroppen.
    Hur reparerar man en trasig tvättmaskin?
    Hur kan jag lappa kläderna?

    Skog är övervärderat precis som allt annat som den hemska finansmarknaden har i sitt dödsgrepp. :(

    SvaraRadera
  8. Låter helt rätt prio. Tid, kunskap, skog, ja, visst ädelmetaller.
    Med mycket tid och en jordplätt kommer man långt.

    //HPD

    SvaraRadera
  9. Guld och skog är mina favoriter. Det kommer alltid att vara värt något.

    SvaraRadera
  10. .. och verktyg och redskap :-)
    //HPD

    SvaraRadera
  11. Tid är bäst. Snart ska vi börja berätta lite sagor med små dockor på pinnar via Skyp för 5 månader gamla barnbarnet. Vet inte riktigt när det är lämpligt att starta. Givetvis lär vi ut lite kunskaper till föräldrarna också men den kunskapen går också andra vägen.

    Möjligen kan ett mindre ekonomiskt stöd till intressanta företag ge lite åter till barn och barnbarn också, men de investeringarna är givetvis osäkrare. 3D-kopiering, viss medicinsk verksamhet, "mat", undervattensrobot är största insatsen. Nyss gick jag utan att investera ekonomiskt in i ett projekt med LED och IT som siktar på mindre elbehov och bättre ekonomi för över 20.000 juridiska personer. Ser det arbetet för att spara energi som en investering för barn och barnbarn också.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)