torsdag 29 november 2012

Tycker du som jag, tycker du som jag, så gör vi det en annan dag

         
"Människor blir galna i grupp - och återfår sansen långsamt och var och en för sig"
                             UR Play: Systemfel som hotar världen


"När du inte svarade i telefon gick jag in på din blogg istället - och fick klimatångest"  
                            SMS från en vän  



Vad är ångest? Smittar det, som vinterkräksjuka?

Riktig ångest försätter oss först i ett kamp/flykttillstånd som sedan lätt övergår i passivitet och trötthet. Det är jobbigt att ha ångest. Ångesten kan bero på en överhängande fara, men måste inte göra det. Den kan handla om kvardröjande rädsla från sådant som redan tidigare har hänt och den kan vara fullständigt rationell på grund av den information du får. Klimatångest är ett synnerligen dumt uppfunnet begrepp i det här sammanhanget. Det är på samma nivå som tentaångest.

                                               Nina Hemmingson "Jag är din flickvän nu"

Att inse att världen, så som du nu ser den, kommer att förändras  - och det inte på något trevligt sätt, är en mycket omvälvande upplevelse. Det är naturligt att drabbas av en djup oro för sig själv, sina nära och kära och framtiden. Hur ska det gå - med allt? Den oron kan man skjuta undan och gå vidare. Man kan rycka på axlarna och kalla den för klimatångest om man vill - men ångest sätter dig inte i arbete.

Det är först när du börjar vidta några som helst förändringar av den situation du är i nu som det händer något med dig, på allvar. Att hamna i en årlig cirkel som ser ut så här: Läsa en rapport - få klimatångest - gå vidare - läsa en artikel - få klimatångest - gå vidare - se en bild - få klimatångest - gå vidare - läsa en rapport - etc - det förändrar ingenting.

Kan jag ge ångest åt någon bara genom att skriva om obekväma saker? Det hoppas jag inte. Jag hoppas att jag kan få dig att kavla upp ärmarna och börja förändra saker.
"En bekant skriver i ett mejl att "psykologisk forskning visar att den som lyckas ljuga inför sig själv är en mer övertygande lögnare också inför andra (självlögn kan därför ha gynnats av evolutionen)". Detta är lite läskigt. Om vi blir bättre lögnare inför andra om vi lyckas ljuga för oss själva och om vi kollektivt reagerar på budskapet om vår civilisationens slut. Då hjälper vi varandra att ljuga för oss själva och blir därmed ännu bättre på att övertyga andra om att ljuga för sig själva..."
                      David Jonstad, Effektbloggen 121128 




7 kommentarer:

  1. Homo erectus dog ut, neanderthalarna dog visserligen inte ut, för en del av deras arvsmassa finns kvar i Homo sapiens, men vem har sagt att Homo sapiens är slutpunkten i evolutionen?
    Som vi fungerar, eller rättare sagt inte fungerar, kan man ju verkligen fråga sig om inte även den här arten är en återvändsgränd i evolutionen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge är vi en dundersuccé som lyckas konkurrera ut allt och alla och problemet är att vi nyligen har blivit för effektiva. Nu gör vår teknologi och omsorg om varandra att alla möjliga mutationer kan överleva, fortplantas och kanske bli något så arten håller på att bli starkare rent genetiskt. (Mutationer är nästan alltid till det sämre men då och då ger de något bra, får inte det dåliga finnas blir det ingen chans för det nya att ta sig. )

      Även om vi stagnerar teknologiskt och utvecklingstakten saktar ner lär det nog bli så att människans efterföljare snarare blir designade än slumpmässigt evolverade. Även där lär de flesta försöken bli pannkaka men jag tror inte det kommer att hindra experimenterande när det blir möjligt att göra.

      Radera
  2. Läste i någon bok, tror den var skriven av Bill Bryson, att ju mer komplex en livsform har varit dessto snabbare har den dött ut...historiskt sett alltså. Upplyftande va?

    /erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt ok för mig, Erik, jag är en mycket enkel människa. :-)

      Radera
  3. Är inte med på steget med guld och silver. Tycker det är bättre att investera i företag som driver utvecklingen i rätt riktning. Hetsen efter guld leder till svåra förgiftningar i många länder. Det finns också många företag som inte är särskilt onödiga men kanske inte heller har så stor potential.

    Och om samhället bryter ihop helt finns det viktigare bytesmedel än guld tex salt. (Går att konservera kött med om tex el saknas helt).

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  4. Salt låter intressant. Jag är glad att jag redan har varit egenföretagare ett antal år. Alla kommer nog få kränga vad de har och kan. Hade jag haft pengar över idag hade jag nog köpt ett litet tillverkningsföretag vars verksamhet jag verkligen trodde på för framtiden. :-)

    SvaraRadera
  5. Den absolut bästa investeringen man kan göra inför framtiden är en liten gård. Ett hus på landet med tillräcklig mark till att försyna dig och dina närmsta med näring.
    Från dag ett börjar gården att producera FÖR dig och inte bara suga UR dig....
    Att kombinera modern teknologi och kunnskaper med traditionell odling, djurhållning och handtvärk är en viktig faktor i framtiden.

    SvaraRadera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)