måndag 5 november 2012

Sveg ftw



Men var ska vi bo i framtiden?
Frågan ställdes vid middagsbordet igår kväll, av en granne. Jag hade väl precis hållit en längre utläggning om att man inte vill vara i en stor stad om Sverige går in i en långvarig kris.

Det finns ett kort - och ett långt svar på den frågan.
Det korta svaret är - Sveg. Man ska bo i Sveg.
Ja, jag har läst klimatanalyserna som länsstyrelserna har kommit med.

Med lite kritisk läsning kan man konstatera att man inte ska bo vid kusten. I allafall inte vid Östersjökusten. Med stigande havsnivåer och varmare temperaturer kommer Östersjön bli en otrevlig gegga. Giftalgerna beräknas komma en månad tidigare - det blir väl lagom till skolavslutningen, det? Risken för översvämningar (när riktigt giftiga saker som trillat ner i vattnet från omgivande östersjökust guppar runt i närområdet) är stor.

Man ska inte bo vid en större sjö, å eller älv. De svämmar över. Man ska inte bo i södra Sverige, för att grundvattennivåerna kommer vara så låga. Det gäller särskilt östra Småland, Öland, Gotland och Blekinge. Man ska inte bo där det brukar blåsa mycket redan idag. (kusten igen. Och Småland)

Man ska inte bo i en stor stad. Risken för socialt kaos är hög. Dessutom är våra största städer; Stockholm, Göteborg och Malmö extremt utsatta även ur översvämningshänseende. Hela västra Götaland verkar dessutom kunna rasa ihop.

Man ska inte bo i närheten av ett kärnkraftsverk. Ingen vet hur vi klarar av att kyla ner dem när Östersjön blir varmare och oljan sinar. Inte heller i närheten av någon annan stor, miljöfarlig anläggning.

I Värmland, Dalsland och Jämtland ska det regna så otroligt mycket. Mycket mer än idag. Närke har ingen dricksvattenförsörjning i framtiden. Det blir små, enstaka plättar kvar i Östergötland, Sörmland och Dalarna att bo på. Kanske även i Tiveden? Därefter återstår det inre av Norrland.

Slutsatsen blir enkel: Man ska bo i Sveg. Sveg blir hett 2050. Jag har aldrig varit där. Man det går tydligen tåg dit? Eftersom alla mina vänner bor på andra ställen än Sveg räknar jag med rejält mothugg.
Humor har folk i Sveg. Från 2004-2010 har de varje år gjort en "gubbkalender" med bilder på halvnakna män i naturen. Vill du se flera?

Mig veterligt finns det inte någon svensk överlevnadsguide, ort för ort, men jag skulle gärna göra en.

16 kommentarer:

  1. Sveg är toppen. Min mamma jobbade där som nyexad folkskollärare. Jag har bara hört fantastiska saker om Sveg. Fast vad tror du om Jokkmokk? Pärlälven rinner ju ganska nära där. Det kanske inte är så bra?

    SvaraRadera
  2. Å, jag vet ju inget om Norrland. Helt hopplös. Såvida inte stormakterna ställer till med ett fullskaligt krig där uppe, om oljan i ishavet, så borde det väl vara lugnt och skönt? Men ni får nog utveckla egna färdigheter i ämnet akutsjukvård, för det området verkar vara lite eftersatt där uppe redan idag. :-(

    SvaraRadera
  3. Läste detta med ett snett leende på läpparna. Jag brukar ofta skämta om att just Sveg är sveriges mest deprimerande håla. Stannar själv alltid till där och tankar på vägen till stugan och det är inte många rätt i den orten. Det finns inga vettiga restauranger och den lokala pizzerian levererar någon form av kallopspizza, oavsett vad man beställer. Det finns ingen småskalig, tät centrumstruktur, utan allt är utglesat. Folk har valt att bosätta sig i deprimerande lamellkartonger i utkanten av byn istället för i den fantastiska naturen som finns i omgivningen. Kommunen har valt att satsa, vad man får förmoda, en stor del av sin budget på en gigantisk träbjörn som ser ut som en gris och som står uppställd mitt i byn till allas beskådning. Nä, all heder till Härjedalen som levererar förstaklassiga naturupplevelser med stora, orörda vidder (förutom kalhyggen då), skidåkning, bärplockning, fjällvandring och lugn och ro. Men Sveg, hujeda mig.

    SvaraRadera
  4. Hu! Jamen då ångrar jag mig. Fast jag tror att jag, typ, menade hela Härjedalen och Hälsingland (utom Ljusnan)

    SvaraRadera
  5. Sveg? I vilket landskap ligger Sveg? Jag bara älskar din domedagsblogg

    SvaraRadera
  6. Svar
    1. Hej, Maria!

      Nej, Skattungbyn i Orsa i Dalarna är mycket trevligare. Större delen av byn ligger högt och riskfritt även om Ore älv skulle svämma över. Tyvärr ingen gubbkalender men dock en egen kalender, med foton från bybor i en svunnen tid (kan beställas i Skattunge handel). Här följer lite information om byn:

      http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/2011/10/10/nyfiken-pa-skattungbyn/

      http://www.skattungeportalen.se/

      http://www.skattungbyn.nu/indexJs.php

      Dessutom tack för en bra och intressant blogg

      Hans Hjälte, som har hus i Skattungbyns grannby Torsmo och driver bloggen www.ekosmedjan.se

      Radera
  7. Klart jag känner till Skattungsbyn. Har vänner som gått kurs där. Ska kolla på era bilder också, förstås :-)

    SvaraRadera
  8. En svensk variant på den länkade överlevnadsguiden/kartan hade varit toppen!
    Jag gillar din blogg skarpt, välkommen!

    SvaraRadera
  9. Varför inte testa Sollefteå eller Kramfors. Jag tror att du kan köpa ett hus för 100000. Eller varför inte höga kusten, landstigningen gör att området stiger ca 1 cm/ år. Jag vet inte om ett stigande hav kommer ikapp den landhöjningen.
    Stefan

    SvaraRadera
  10. Jag har bott i Sveg :) När jag bodde där så vart då befolkningen väldigt trevlig :D även om arbetsmarknaden var rätt begränsad. På det hela taget en väldigt trevlig lite by(?)(inte stad, fick jag påpekat åtskilliga gånger) ;) där man (jag) tog det lite mañana och festa loss mest hela tiden ;) men det var ju i min ungdomsdar ;)

    SvaraRadera
  11. Ja, Norrland är nog bäst. (för mig börjar Norrland i Gävle) :-)

    SvaraRadera
  12. Norrland ligger inom "Rysk intressezon" se Lars Vilderängs blogg. Jag tror på östra Skåne, d ligger högt över havet 100-120m, är bördig mark, kmr få 20% mer nerderbörd och varmt klimat redan idag.

    SvaraRadera
  13. Fast Skåne ligger för nära en massa storstäder. Då får du nog ta dig upp till Snapphanemarkerna :-)

    SvaraRadera
  14. Jajamen d e precis vad jag menar, Snapparp- Sankt Olof däromkring. Finns inga storstäder i östra skåne, menar du städer på kontinenten? Tyskarna ska ju stänga sina kärnkraftverk dom lär inte va ett hot. Se Cornucopia?s karta över "rysk intressesfär" så förstår du vfr man inte vill bo norrut. D största hotet är som du skriver ovan, att grundvattnet blir lågt, så jag får borra djupa brunnar.

    Från d ena till andra kom jag å tänka på en annan sak, den största katastrofen av alla: Glaciärerna i Himalya, som förser nästan alla dom stora floderna i Asien med vatten. Om smälttakten ökar kanske 10-20%... sen kmr ett hundraårsflöde ovanpå d... Alla dammar kmr ju brista, d e ju dussintalstals bara i Kina, 100-tals miljoner som kmr svepas med, elförsörjningen slås ut... Vad tror du? Militär upprustning mellan Kina å USA känns ganska ofarligt på 20-30års sikt.

    SvaraRadera
  15. Jag tror att det blir mycket krig och elände. Tyvärr.

    SvaraRadera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)