onsdag 7 november 2012

Världens bästa resmål 2013

Jag fick precis tips om världens bästa resmål 2013 i min mailbox. 
Spännande. Sri Lanka ligger i topp. "Trots att de hade krig för bara något år sedan". 

                                  Exotisk bild från Dagens PS som visar  livet på Sri Lanka.

Lite extra info till Dagens PS, från www.climateadaption.lk:
" As climate change occurs, Sri Lanka will undergo widespread effects of climate change including, climate variability and sea-level rise, directly affecting the overall abundance and security of endemic species within Sri Lanka. - - - Global policy changes in the utmost important in controlling and offsetting CO2 emissions so tropical islands located near the equator will not be as drastically affected."
En annan, redan nu påtaglig klimatförändring är att det blir svårare och svårare att odla thé på Sri Lanka. Ju mer vi flyger dit, desto mer omöjligt blir det för dem att överleva. Inte idag, men på trettio års sikt.


                                    Aeroplane graveyards, bild från webecoist.momtastisc.com

Resetipsen om Sri Lanka får mig att tänka på en artikel i Ordfront, med rubriken "Klimatångest: 
"Hur ska vi få till en attitydförändring? Modiga äro pionjärerna. Tänk dig att du är på en middag, fyra par halvvägs genom kvällens andra bag-in-box. Håkan och Cecilia berättar om de varma januarinätterna i Thailand, blomsternattmarknaden i Phuket … Plötsligt avbryter du:  
– Hoppas ni inte flög till Thailand? 
Pinsam, mycket pinsam, tystnad. Du har just dödat festen. Man får ha civilkuraget hos en Rosa Parks för att höja rösten i det läget."


3 kommentarer:

  1. Ja, jag har ju nyligen sabbat förhållandet med min svärdotter in spe genom att ifrågasätta hur hon kunnat få så många rabattcheckar på H&M... Varken hon eller hennes mamma tycker lika mycket om mig längre. Usch vad elak och jobbig jag är.

    SvaraRadera
  2. Peta inte på den heliga kons ömma tå.

    SvaraRadera
  3. "Sanningssägaren bör ha ena foten i stigbygeln."

    Tyskt ordspråk.
    /H

    SvaraRadera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)