torsdag 8 november 2012

Jag, fattig, syndig människa


Alla behöver vi pingvinslavar. När de inte orkar tänker vi utveckla mer ny teknik. 

"Alla civilisationer har vilat på den mängd energi som de har kommit över. Vare sig det har varit mänskliga slavar, stora jordbruksarealer eller som i vårt fall – fossil energi. Det som har avgjort tillgången på energi är hur mycket energi som har satsats för den energi som har utvunnits.Kostar det mer att kriga till sig slavar än vad slavarna kan producera åt dig är det helt enkelt inte värt besvärt. Samma sak med matproduktionen. Eller utvinningen av fossila bränslen."
           David Jonstad, Effekt 121108

Men jag är beroende av de där energislavarna! De har funnits under hela mitt liv.
Vem ska göra något för mig när de inte längre finns? Vem ska göra något för mig sen när jag inte längre orkar göra något för mig själv?

Idag har vi leasat ut omsorgen om varandra till andra, är väl bäst i världen på att lägga så lite vikt som möjligt vid familjen - om jag inte minns fel.

Jag tittar på mitt medelklassnätverk och inser att vi är ett gäng med rätt svaga länkar. Inga hantverkare, inga bönder. Idag klarar vi oss för att vi köper alla tjänster vi behöver.

Vi har tittat på de rika och önskat oss vad de har. Vi har beklagat de fattiga som levt under knappa resurser. Vi kallar dem för utsatta, sårbara.

Det är dags att omformulera vad verklig sårbarhet är:
"Jag fattig, medelklassig människa, med fossilt energiberoende född, som i alla mina livsdagar på mångfaldigt sätt noga har undvikit att klara mig själv, bekänner av allt mitt hjärta, att jag icke har förberett mig, icke heller mina barn. Jag har kallat andra för sårbara, i tankar, ord och gärningar, och vet med mig att jag på egen hand har usel överlevnadspotential, om du låter mig klara mig utan olja, så som jag har förtjänat."
Det här är min egen variant av syndabekännelsen. Kanske inte så intressant för folk som har dålig koll på och litet intresse för svensk kyrkohistoria. Men, en förutsägelse för framtiden är den, att folk i högre utsträckning än idag kommer vända sig till religionen.

Det kommer inte heller att hjälpa.

10 kommentarer:

  1. Jag är glad att ha hittat dig här på nätet. Uppskattar ditt bloggande. När du tycker jag skriver för mycket kommentarer så säg till.

    Håller med om att vi har en svår omställning framför oss, men närmast en rejäl lågkonjunktur.

    Förmodligen är minskning av bostadslån bra nu. Hamstra olja, guld och silver tror jag inte på.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  2. Du kan aldrig skriva för mycket :-) Vi ska minska våra bostadslån. Problemet är bara att en unge till måste slutföra gymnasiet först. Det tänker man sällan på när man beskriver bostadsbubblan; alla vanliga små åtaganden som gör att folk bor på vissa platser. Som att ungarna har sina kompisar där och att boendet behöver ha en viss storlek.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt prioritera barnen. Våra bodde hemma hela gymnasietiden och dottern hela tiden hon gick på universitetet. (Enligt hennes lillebror är hon den enda kända person som klarat sig på helt på studiebidrag, dvs utan att låna eller arbeta parallellt med studierna. Fast i verkligheten bodde hon och åt det mesta "gratis"). Sonen har kanske köpt lägenhet eller radhus i Jönköping nu. Måste varna igen ikväll även om jag förstår deras längtan efter balkong att ställa ut mitt lilla barnbarn på. Föräldrarna har räknat på att en ska kunna bli arbetslös en längre tid och ändå klara höjd ränta.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  3. Kanske är inte det viktigaste för alla att sänka sina bostadslån. Kommer det en kraftig prisjustering i Stockholm och andra kraftigt överprisade regioner kan man kanske tänka sig ett ökat tryck på mer normalt prissatta bostäder vilket håller uppe priserna där. Åtminstone försöker jag intala mig själv det. :)

    Däremot funderar jag mycket på hur man kan förbereda sig för framtiden på andra sätt, t.ex. genom att producera egen el och mat.

    SvaraRadera
  4. Tittar jag på områdespriserna där jag bor så har de slutat att stiga. De sjunker inte heller. Och det kommer inte ut särskilt många nya objekt. De som kommer ut säljs ganska omgående. Av det kan man väl kanske dra slutsatsen att de flesta inte är så oroliga än (som du och jag är) Våra grannar renoverar fortfarande för glatta livet.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Det var också jäkligt bra tips.

    SvaraRadera
  7. Vi som inser att vi står inför kollaps, massdöd och sammanbrott och dessutom har den här lilla hobbyn att vi funderar på hur vi ska komma ut på andra sidan levande och skicka lite gener vidare, kanske skulle slå våra påsar ihop ?

    SvaraRadera
  8. Shit, de där lukta ju ragg, sorry formulering
    lördagkväll : )

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)