torsdag 29 november 2012

Confirmation bias

"Din blogg lider verkligen av selection bias"
"Du menar confirmation bias, va?"
"Ja, just det"
Facebookdialog från igår


Min barndom: "Från A till Ö, avsnitt 5, Allt om ekologi, energi, elektricitet"

Con-fir-ma-tion- bi-as. ("du söker bara information som stärker den hypotes du redan har", typ) Slå gärna det i huvudet på någon som inte tycker som du. Det funkar rätt bra, det ger en överlägsen, akademisk touch åt allt du säger. Uttrycket används företrädelsevis av människor som tror att ny teknik är lösningen på - allt. Och det är viktigt att söka information utanför den egna kretsen. Men jag lovar dig, jag har inte missat att vi snart kan köra våra flygplan på luft, eller någon annan nyhet. Jag har bara inte givit den nyheten samma tyngd som du har. Om du läser ett antal dagstidningar per dag får du verkligen leta för att hitta annat än positiva tekniknyheter. Är det någonting som journalister gillar så är det snabba lösningar på komplexa sammanhang. 

Problemet är nog inte att jag inte läser tillräckligt mycket och inte redovisar det på ett tillräckligt sakligt och objektivt sätt. (Herregud - det här är ju min blogg. Vad ska den vara om inte just mina åsikter?)  Jag läser allt jag kommer över. Det gör mig lugn. 

Problemet är snarare att en stor del av befolkningen är underinformerad om de problem vi står inför. 

"Hallå! Det finns ingen stark stat som kommer hjälpa dig när det blir elände! Hjälp dig själv." Det är mitt främsta budskap. Och det borde väl vilken nyliberal som helt kunna hålla med om?
" Inser ingen konsekvenserna av en situation där alla bara läser böcker som de håller med om? Jag älskar att läsa sådant jag inte håller med om: Åsikter jag inte håller med om ger mig styrka i de åsikter jag har och hjälper mig att utveckla mina egna argument. Ni borde testa själva – det kan vara riktigt givande."
                              Kåkå Olsen, Litteraturmagasinet 121129


11 kommentarer:

  1. Nja, den svenska staten är ganska stark, det behöver bli ytterst eländigt innan socialbidragen inte längre räcker till mat och värme. Det som håller på att bli omöjligt är att ha stödsystem som räcker för en enkel medelklasslivsstil och det kommer inte att gå att fortsätta ersätta familjens alla funktioner med skattebetalad personal.

    Budskapet att göra saker själv är dock både bra och nödvändigt, det är alla små insatser som gör problemen hanterbara och som gör att det kan bli lite "guldkant" även under en kris.

    Själv har jag alltid sökt efter kritik mot det jag tror är riktigt för att prova om det håller och jag har bytt åsikt i lite olika frågor som t.ex. kärnkraft. Det är mycket lätt att lyssna på det som bekräftar men samtidigt blir det ganska snabbt tomt på nya intryck och tråkigt.

    Det tog mig flera år av "peak oil ångest" att hitta så många tekniska lösningar att jag kunde bli lite uppiggad av att resursproblemen är lösbara. Tyvärr är det värre med de sociala lösningarna, jag har inte lyckats övertyga mig om mer än att en del av världen är räddningsbar och det bästa är att göra den andelen större och kanske kan den bli mycket stor?

    Jag skrev ihop mina politiska och praktiska funderingar i en liten bok "När resurser sinar" där jag beskriver mina metoder för att hitta och gynna lösningar och det jag är allra oroligast för, att problemen börjar lösas med "lebensarum" lösningar. Samhällen kommer att överleva dessa kriser men hur trevliga blir de att bo i och hur många kommer att klara sig?

    Tyvärr deppade jag för mycket för att marknadsföra effektivt och ta tag i mina studier och karriär för att verkligen göra något åt detta. Nu har jag under ett år höjt humöret och börjar bli produktiv, en av nyckelfaktorerna var att börja göra saker med familjegården så kroppen känner att jag gör något bra.

    Nu när jag har läst din blogg en tid är jag säker på att du skulle ha mycket stort utbyte av min lilla bok när resurser sinar. Den finns att beställa eller så kan du låna ett ex om du passerar Linköping.

    SvaraRadera
  2. Förbi Linköping kommer jag alltid :-) Precis som du har min ingång också varit oro för alla sociala problem, det där med att älska välfärdssamhället och inte riktigt förstå hur vi ska kunna klara av det - det leder verkligen till en smärtsam tankeverksamhet i flera led.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min ingång var nyfikenhet på teknik och natur, jag har alltid vetat om att det finns miljöproblem men först för ca 10 år sedan började jag verkligen förstå hur djupt problemen går.

      Min första insikt om att resurser är ändliga var nog när min far förklarade att flera av de mossar som vi tog hö på multnar med någon centimeter per år och snart blir för blöta för att använda. Det hann jag följa under grundskoletiden.

      Jag vill kunna ha det bra och jag trivs med att se andra ha det bra och jag vill kunna ha grannar som är ett stöd och inte en oro. Jag vill vara en bra granne och ha bra grannar som inte alls behöver tycka som och leva som mig så länge som vi inte ställer till det för varandra. Resurskriserna kan bli så illa att detta bli hotat så det blir svårt för alla att pyssla så morgondagen blir trevlig.

      Radera
  3. Synd politikerna tar så mycket som 75% av alla våra inkomster och mal ner det i sin byråkratiska, planekonomiska organisation. Blir så enormt trögt att se över sina förberedelser.

    SvaraRadera
  4. Vi behöver goda hushållare nu - på alla nivåer. Men det verkar finnas så få kvar. Det har liksom inte lönat sig efter 1950.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur vi är några som håller på då. Som tycker det är kul och gör det istället för att spela golf, samla frimärken och annat. :-)

      Radera
  5. "The more I think about confirmation bias, the more I see it everywhere."
    - Anonym

    Alltså de som tror sig se "confirmation bias", de kanske har confirmation bias?


    SvaraRadera
  6. Lite osäker på hur inlägget ska tolkas, menar du att det skulle vara ok med confirmation bias från ditt håll därför att det agerar motvikt mot de teknikoptimistiska nyheterna?

    Jag tycker nog att man alltid ska försöka vara kritisk, men visst är det svårt, det är ju komplexa frågor och omöjligt att uppfatta eller förstå alla samband.

    Själv tror jag (fast det är ju bara en tro, om än grundad i faktainsamling och funderande) att det kommer bli besvärligt, främst på grund av klimatförändringarna, men jag tror inte på någon allmän samhällskollaps, jag tror att det kommer kunna hanteras. Jag oroar mig för ett mer repressivt samhälle, men bär en förhoppning om att utmaningarna tvärtom kommer stöpa fram ett bättre samhälle.

    De reella hoten är i första hand klimatet och i andra hand energibrist. Till det kommer förstås de ekonomiska bekymmer vi står inför, men de oroar mig inte så mycket. Ekonomi är till syvende och sist inte annat än läran om att hushålla med resurser, allt annat är bara utanpåverk. I slutändan handlar det om vad vi kan åstadkomma och varken vi människor eller jorden är mer eller mindre produktiva bara för att ekonomerna råkar påstå att det är låg- eller högkonjunktur. Det är bara sifferspel. Skuldbergen har skapats av människor och kan raderas av människor; det är inget reellt hot, det är inte våra skulder eller vårt sparande som sätter mat på bordet, det är vårt arbete.

    SvaraRadera
  7. Nej, jag menar inte att det är ok. Jag menar bara att jag kanske inte skriver om allt som jag tror mig ha förstått :-)

    SvaraRadera
  8. @Micke
    Att kalla ekonomi för sifferspel är nog lite väl lättvindigt. I och för sig så är det väl just det som de statistiker som kallar sig nationalekonomer håller på med men det är inte ekonomi. Ekonomi har i allra högsta grad en förankring i verkligheten.

    Den lågkonjunktur vi har framför oss beror på räknenissarna och deras ömsesidiga beroende till politikerna. Den kommer att fördärva väldigt mycket när alla manipulationer och allt trixande skall rättas till.

    Det är nog klokt att inte underskatta det denna gång.

    SvaraRadera
  9. Det som kan sätta turbo på problemen så det blir stora och snabba katastrofer är dålig politik för att dölja problem så de inte blir lösta och sedan försöka lösa dem på andra människors bekostnad.

    SvaraRadera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)