söndag 4 november 2012

Havsutsikt åt alla

"There is an Arctic sea ice connection, despite the fact that melting sea ice -- which is already in the ocean -- does not itself raise sea level. Instead, it plays a role in the overall warming of the Arctic, which leads to ice losses in nearby Greenland and northern Canada. When sea ice melts, there is an oceanographic effect of releasing more fresh water from the Arctic, which is then replaced by inflows of brinier, warmer water from the south. So it´s a big heat pump that brings heat to the Arctic"
           Bill Hay, geolog, University of Colorado


                                         Michelangelo "Översvämningen"

Havsnivåerna stiger fortare än vad forskare tidigare sagt
Undrar om rapporten ens kommer märkas, om vi kommer att få höra samma lustiga skämt den här gången om hur bra det blir med havsutsikt på fler ställen i Stockholm. Man undrar hur ju det blir med dricksvattnet framöver. Helt klart vill inte Strängnäs betala för sitt framtida dricksvatten.  
Undrar hur det blir med klimatsäkrandet av Slussenprojektet. Den ombyggnad man planerar nu håller bara till 2050. Vad händer om  Mälarens vatten möter Östersjöns vatten i en omfamning på Gamla stans tunnelbanestation?

"Risken för vatteninströmning i T- banan via stationen Gamla Stan är inte - och ska inte behandlas som ett översvämningsproblem. Det representerar i stället ett katastrofscenario som kanske mest likar en tsunami genom det möjliga snabba överraskningsmomentet."
 Klas Cederwall, professor emeritus, KTH, Svante Forsström Arkitekt SAR  skrivelse till Stadsbyggnadskontoret, Stockholm 2010
Slussenprojektet och Stockholms stad har en hel hemsida med frågor och svar om vad som händer om vattnet stiger fortare och mer än vad hela projektet är beräknat för: 
"Då måste det till åtgärder på andra ställen än vid Slussen. Till exempel har det redan diskuterats invallningar ute i skärgården för att skydda Mälaren från saltvatteninträngning. Men det ligger utanför Slussenprojektets ramar."

"Invallningar ute i skärgården", det kommer bli ett av historiens dyraste och svåraste projekt. Försök stoppa havet på tio olika ställen, liksom. 

Vad säger Länsstyrelsen?  Länsstyrelsens rapport från 2011 slår bland annat fast att översvämningsrisken är påtaglig i två trafiktunnlar: Riddarholmstunneln och tunnelbanan vid Gamla stan. Även Blekholmstunneln kan översvämmas vid extrema förhållanden. "Det är höga vattennivåer i Mälaren som utgör den största faran", säger utredaren Stefan Dellså. När det gäller trafiktunnlar är det framför allt tunneln under Riddarholmen som löper störst risk att bli översvämmad.

"Om vattennivån i Mälaren skulle stiga med en meter kommer tunneln att bli översvämmad. Sådana extrema vattennivåer inträffar ungefär en gång vart hundrade år"      

Utredare Stefan Dellså, Länsstyrelsen i Stockholms län 


Vänta nu, vad var det för nivå man räknade med i den första rapporten? 
En meters höjning av havsytan. Om det dessutom blir en regnig höst med vind och höga avrinningsflöden till Mälaren. Då paddlar vi.

3 kommentarer:

  1. vad kul att du omnämns bland de stora nu kommer läsarantalet att öka. addar dig på min blogg.

    SvaraRadera
  2. Som av en tanke: http://www.svt.se/nyheter/sverige/fler-dispenser-fran-strandskyddet

    SvaraRadera
  3. Vi som seglar vet att det är väldigt få ställen som Stockholms innerskärgård har kontakt med Östersjön: Oxdjupet, Kodjupet, Stegesund och Skurusund samt några uppgrundade sund mellan småöarna i Vaxholm, så är det klart - ett sötvattenshav. Inget av ställena är bredare än 200 m, eller djupare än 17 m så det är absolut inga större svårigheter.

    Sen är det ju ingen önskvärd lösning - men det är en helt annan fråga.

    SvaraRadera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)