tisdag 6 november 2012

dyr parterapi

                   Parterapi för alla sinnen! Hela miljön på bilden(utom datorn/teven, eller vad det nu är - 
                  och värmeljusen) 178 862 :-

Vi tar det från början:

Svensk Direktreklam delar varje år ut minst 17,3 kilo reklam till den som bor i lägenhet. En ansenlig mängd. Men om man, som jag, bor i radhus ökar mängden till 50 kilo. För, som Torbjörn Andersson, jurist och miljöansvarig vid Svensk Direktreklam säger i programmet Plånboken:
" Barnfamiljer bor ofta i villor. Och barnfamiljer och villaägare ska fatta väldigt många köpbeslut under helgen". 
Mina helger är fulla av köpbeslut.  Vad kul det låter.
På vår brevlåda står det "Ingen reklam, tack". Men en hel del dyker ändå ner i brevlådan, via någon av våra tre brevbärare. Vi har en vanlig, med blå kläder och gul cykel, en grönklädd och en rödklädd. Någon av dem släpper ned publikationen "Vi i Villa" till oss. Bilden ovan är från det senaste numret.

Bildtexten är "Parterapi för alla sinnen!"
Någon tror att jag hör till den målgrupp som kan satsa 178 862 kronor på badkar. Eller att jag blir avundsjuk på badkaren och därmed går och köper något billigare. Kanske värmeljusen?

Livet är alltså som bäst när vi flyr från det. Inte ens när vi har vår "parterapi", bredvid varandra, i var sitt badkar - utan att titta på varandra eller riskera kroppskontakt, inte ens då är vi där. Utan vi drömmer oss bort till Thailand. Eller minns. Eller flyr, hoppas, drömmer om någon annan som vi skulle kunna sitta lite närmare, kanske.

Livet- och vad vi gör med det. Den enda revolutionära handlingen idag är att vara riktigt nöjd med det man har.

16 kommentarer:

  1. Ha ha ja jag var jävligt nöjd tills jag började läsa den här bloggen.

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Ja alltså jag är fortfarande väldigt nöjd, men det är ju ingen feel good-blogg. Tvärtom är det ju oroväckande saker du skriver om och jag tycker det är tänkvärt. Det här bloggläsandet har för min del lett till konsumtion, i runda slängar för en femhudring hittills, ett stormkök och lite attiraljer närmare bestämt. Men det lär bli mer, jag har också ögonen på en stormlykta för det tillfälle att det blir som du skriver.

      Karin,
      heter jag förresten

      Radera
    2. Hej Karin! Vad bra att du har ett stormkök nu:-)

      Radera
  3. Tänk, jag reagerade på exakt samma bild i "Vi i Villa" (som vi också får fastän vi har en "ingen reklam, tack" skylt numera http://www.rulesofgreen.com/2011/11/dont-waste-your-waste.html), så onödigt med TV i badrummet!

    Ännu om bilden, jag förstår inte ens vem som skulle villa ligga i ett badkar så länge att man hinner se på TV, vattnet blir kallt och dessutom börjar osmosen efter 20 minuter (http://emmagranath.se/nar-allt-kanns-lite-snurrigt/).

    Fast kankse det bara är jag som är mera en sauna-tjej :)

    SvaraRadera
  4. Jag tycker också att hela grejen ser oskön ut. Är det parkettgolv under badkaren?

    SvaraRadera
  5. And yes, Maria, we really do have so incredibly _much_ to be "riktigt nöjd med," as you said. A friend just recommended your fine blog to me, so I thought I'd check it out, and I'm not disappointed. It's fantastic! Congratulations!

    (PS: since English is my native tongue, I continue to write in it, but read Swedish perfectly; my writing in Swedish is not too bad either; it just takes me so loooooong! So any responses you might make are just great in Swedish ;-) Keep writing!

    SvaraRadera
  6. Ni känner inte min man. Han skulle kunna bosätta sig i ett badkar. Titta på tv skulle inte vara ett problem. När vi bodde i hyreshus i Stockholm kom Stockholmshem och grävde upp hela gatan och kollade vattenrören, det berodde säkert på vår enorma konsumtion av varmvatten... (Men det var för lääänge sedan, innan vi blev klimatmedvetna)

    SvaraRadera
  7. Jag undrar bara hur de får vatten till badkaren, och hur ska de få ut vattnet?
    Hälla ut på parketten eller flytta 300 l med hink.
    Det senare är iallafall bra träning...

    /Martin

    SvaraRadera
  8. Parterapi, hade inte det varit ett badkar där båda fick plats?

    SvaraRadera
  9. jo. Jag tror verkligen på att teven ska vara avstängd om man försöker prata med varandra :-)

    SvaraRadera
  10. Det räcker inte med "Nej tack till reklam", man ska dessutom ha "Nej tack till gratistidningar". http://sanne.wblogg.se/tag/gratistidningar/

    SvaraRadera
  11. Om jag skulle byggt det där hade jag valt klinker med trälook, det finns klinkerplattor som ser ut som ett trägolv. Dyrt men lite coolt tycker en trä- och plattnörd... Och avloppsbrunnarna finns naturligtvis mitt under badkaren. Mvh snickarfru

    SvaraRadera
  12. "Den enda revolutionära handlingen idag är att vara riktigt nöjd med det man har. "
    Word.

    SvaraRadera
  13. Har inget tjusigt badkar. Men genom hårt arbete, sparande och smarta investeringar blev jag skuldfri vid 34 års ålder. Och då äger jag min bostad. Priceless!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis! Själv ägs jag av Handelsbanken :-(

      Radera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)