torsdag 1 november 2012

Quousque tandem?


"Rekord är den rimligaste bedömningen, men det finns skäl att vara ödmjuk. Vi är försiktigt optimistiska och räknar med en försäljningstillväxt i julhandeln"
                                  Jonas Arnberg, Konsultchef Handel på HUI Research.
HUI har givit ut en rapport om hur vi ska shoppa i jul. HUI, det är konsultföretaget som varje år utser "Årets julklapp". (bakmaskinen, videokameran, woken, CD-spelaren, TV-spelet, parfymen, mobiltelefonen, CD-skivan, internetpaketet, det elektroniska husdjuret, dataspelet, boken, DVD-spelaren, verktyget, kokboken, mössan, platt-TVn, pokersetet, ljudboken, GPS:en, upplevelsen, spikmatten, surfplattan, den färdigpackade matkassen) 
Julhandeln ska återigen slå rekord, är deras slutsats. HUI bedömer att de senaste lösningarna i eurokrisfrågan bidrar till tillfälligt lugn och stigande förtroende. 

Kommer de någonsin komma med en rapport som säger "Den här julen kommer vi inte att shoppa?" Skulle inte tro det. Och visst kommer de att få rätt.  Till jul shoppar vi även om vi känner ångest istället för lugn och harmoni. 
"Dagligvaruhandeln, som är den minst konjunkturkänsliga branschen i detaljhandeln, bedöms öka med 2 procent. När hushållen avstår kapitaltunga köp frigör det resurser att ”lyxa till” livsmedelsinköpen. "
                                                     mer ur samma rapport. 
Det blir ingen ny plasmaskärm. Det blir mer hummer och oxfilé istället. För några. Var lade jag nu igen mitt elektroniska husdjur? 



5 kommentarer:

  1. jag känner inte igen mig i julångesten: ibland har jag köpt ett paket, somliga jular högar av paket, oavsett om jag kunnat eller ej. Ibland har jag köpt till alla på festen, även om de varit tio, andra jular inget alls till den enda närvarande. Börjar man närma sig femtio måste man väl alls inte hänga med i folkstormen. Är julångesten liberal? Är den medelklassig?

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte, Per. Tror att många riktigt fattiga föräldrar kan känna en enorm ångest över julen och alla förväntan. Det gjorde jag när jag inte hade ett öre. Tror att en del resursstarka inte känner någon ångest alls, de bara byter pocketböcker med varandra, sitter nöjda och knäcker egenhändigt plockade hasselnötter. Jag, som alltid varit ett lättköpt offer för all slags konsumtion får ångest bara av att försöka kombinera min klimatångest med min önskan om att göra alla nöjda och glada. I år lyckas jag nog. Kanske.

    SvaraRadera
  3. Här bör man gräva djupare, i kopplingen mellan konsumism och klimatångest. Jag tror att det finns en gemensam problembild, en gemensam själslig åkomma, som hindrar oss att ta itu med vår ohållbara livsstil och samtidigt får oss att må bra av att konsumera.
    Jag är försiktigt skeptisk till möjligheterna att skrämma folk till förändring, men har inte lyckats så mycket bättre med mina försök att se livsgädje i det hållbara. / Krister

    SvaraRadera
  4. Å, Krister. Jag tror att jag just nu struntar i om jag skrämmer folk eller inte. En del tar positiva budskap som ett tecken på att livet kan fortsätta i precis samma spår. Några ställer kanske om i små steg. Andra, som jag själv, behöver ruskas om ordentligt.

    SvaraRadera
  5. maria jag delar dina åsikter, men det blir nog värre! Själviskheten gräver sin egen grav!
    MvH Lars

    SvaraRadera

Suck, vad jag är trött på spam. Nu får du visa att du är en riktig människa. Välkommen att kommentera! :-)